Gdy szwankuje zawieszenie…

Wszędobylskie wyrwy na naszych drogach są zmorą kierowców. Nawet kilkucentymetrowe dołki mogą zrujnować nasze zawieszenie gdy najedziemy na nie z choć niewielką prędkością. A naprawa tego złożonego elementu to dość droga inwestycja…
O szwankującym zawieszeniu mogą świadczyć np.  stuknięcia w naszych kołach. Kilkukrotne mocne najechanie na dziurę w drodze po jakimś czasie w końcu wpłynie na metalowo-gumowe elementy zawieszenia. Najszybciej „wykańczają” się łączniki stabilizatorów zawieszenia. Następne w kolejności są tuleje wahaczy. Te wady są stosunkowo proste do wykrycia dla mechaników samochodowych.
Tuleje wahacza (czyli inacze „silentbloki”) zbudowane są z metalu i gumy. Wybita guma objawia się głuchymi stukami podczas ruchów koła.
Podczas silnych podbić koła może się nam przytrafić także uszkodzenie amortyzatorowego tłoczyska. Zwykle dzieje się to w przednim zawieszeniu. Podczas silnego uderzenia uszkodzić się może górne mocowanie amortyzatorów. Gdy amortyzator jest skrzywiony nasze zawieszenie może wydawać skrzypiący dźwięk. A dźwięk podczas skręcania kół (choćby na parkingu podczas manewrów) oznaczać może, że uszkodzone zostało górne łożysko (część kolumny resorującej).

Częste uderzenia samochodu w wyrwy na drogach w końcu spowoduje uszkodzenie łożyska naszych kół. Jednym z objawów awarii jest rosnący razem z prędkością szum. Elementem zawieszenia stosunkowo trwałym jest sprężyna. W jej przypadku powodem uszkodzenia jest rdzewienie. Gdy pęknie odczuwamy to poprzez zmniejszony komfort prowadzenia auta oraz oczywiście „znak firmowy” uszkodzonego zawieszenia, czyli stuki.

Stworzeń wahacza łączy wahacz z zwrotnicą. Gdy jest zużyty to możemy wyczuć luz w kołach. Z kolei końcówka drążka kierowniczego łączy drążek z kierownicą. Gdy się zużyje to wyczujemy to poprzez luz w poruszaniu kierownicą.

Amortyzator ma za zadanie stłumić wszelkie wibracje w kołach. Gdy jest zużyty szybko traci tą zdolność. Oprócz stukania objawem uszkodzenia jest także wyciekający z niego olej. Warto pamiętać o tym aby wymian tego elementów dokonywać parami.

Jak widać, zawieszenie samochodu to zespół złożony niczym budowla domino. Jeden uszkodzony element, może pociągnąć za sobą kolejne. Warto więc regularnie je kontrolować i wsłuchać się w to, co ma nam „do powiedzenia”.

Najnowsze wpisy

Czy można holować samochód elektryczny?

Co zrobić z samochodem elektrycznym po wypadku, kolizji, unieruchomieniu, uszkodzeniu a także po całkowitym rozładowaniu baterii? Czy można ...

Czy można holować auto na drodze szybkiego ruchu?

Czy na drogach szybkiego ruchu można holować samochód? Czy na drodze ekspresowej można holować auto? Czy na autostradzie ...

Jak holować samochód z automatyczną skrzynią biegów?

Na naszych drogach jest coraz więcej samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów. To standardowe skrzynie hydrauliczne, skrzynie dwusprzęgłowe DSG ...