Co oznacza kontrolka płynu chłodniczego, zapalona na desce rozdzielczej? Czy można jechać?
Czerwona lub żółta kontrolka płynu chłodniczego to ostrzeżenie przed możliwym przegrzaniem, a także zatarciem silnika. Jak wygląda kontrolka płynu chłodniczego? Czy zapalona czerwona kontrolka płynu chłodniczego oznacza, że można dalej jechać samochodem? Co robić, jeśli kontrolka od chłodnicy zapali się na desce rozdzielczej?
Na desce rozdzielczej auta (a w autach luksusowych także na wyświetlaczu Head Up) mogą podświetlać się różne kontrolki ostrzegawcze. Jedną z nich jest kontrolka płynu chłodniczego.
Jak wygląda kontrolka płynu chłodniczego?
Można ją określić jako termometr, pod którym znajdują się dwie fale wody.
Teoretycznie, kontrolka ta powinna mieć kolor czerwony. Jednak w niektórych autach stosowana jest żółta kontrolka płynu chłodniczego. Kolor nie ma żadnego znaczenia.
Przeczytaj również: Skraplacz klimatyzacji – co to jest i jak działa?
Żółta kontrolka płynu chłodniczego i czerwona kontrolka płynu chłodniczego – co oznacza?
Zadaniem układu chłodzenia jest utrzymywanie silnika w temperaturze roboczej. Ponadto układ chłodzenia chroni silnik przed przegrzaniem. Po uruchomieniu ogrzewania, układ chłodzenia oddaje ciepło do nagrzewnicy.
Płyn chłodniczy stopniowo rozgrzewa się w trakcie jazdy, aż osiągnie wartość optymalną. Zazwyczaj mieści się ona w przedziale od 100 do 120 st. C, w zależności od rodzaju silnika.
Optymalna temperatura jednostki napędowej sprawia, że silnik pracuje optymalnie, zużywa najmniej paliwa i emituje mało spalin.
Temperatura płynu chłodzącego jest stale monitorowana przez komputer sterujący pracą jednostki napędowej. Jest to możliwe dzięki czujnikowi temperatury płynu chłodzącego.
W razie potrzeby, kiedy temperatura płynu osiąga zbyt duże wartości, sterownik silnika uruchamia wentylator chłodnicy.
Jeśli to nie pomoże – na desce rozdzielczej wyświetla się czerwona (albo żółta) kontrolka ostrzegawcza.
Różne nazwy kontrolki temperatury płynu chłodniczego – np. kontrolka chłodnicy
Kontrolka temperatury płynu chłodniczego jest często nazywana na różne sposoby. Oto przykłady:
- Kontrolka od płynu chłodniczego – jest w tym troszkę prawdy, albowiem kontrolka wskazuje zbyt wysoką temperaturę płynu.
- Kontrolka poziomu płynu chłodniczego – nasza kontrolka w żaden sposób nie mierzy ilości płynu w układzie. Jednak w sytuacji, gdy płynu jest zbyt mało, kontrolka zapali się, bo układ nie może pracować z odpowiednią wydajnością i się przegrzewa.
- Kontrolka chłodnicy albo kontrolka od chłodnicy.
To wszystko popularne, ale nieprawdziwe, określenia kontrolki temperatury płynu chłodzącego.
Pali się czerwona kontrolka płynu chłodniczego – co robić?
Jeśli pali się kontrolka temperatury na zimnym silniku – należy wyłączyć silnik, a następnie sprawdzić, co jest przyczyną problemu. Kontrolka płynu chłodniczego na zimnym silniku może na przykład oznaczać, że w układzie nie ma w ogóle płynu chłodzącego.
Jeśli czerwona kontrolka płynu chłodniczego zapala się w trakcie jazdy – należy się zatrzymać i wyłączyć silnik. Następnie odczekać ok. pół godziny, aż jednostka napędowa wystygnie. Dopiero wtedy należy sprawdzić, czy można dolać płynu i jechać dalej, czy też należy wezwać lawetę.
Przeczytaj również: Układ chłodniczy – co się w nim psuje?
Co może oznaczać zapalona kontrolka temperatury płynu chłodniczego?
- Z układu wycieka płyn chłodniczy – kontrolka na pewno się zapali, bo im mniej płynu, tym płyn się szybciej zagotuje. Powodem wycieków są najczęściej nieszczelności w chłodnicy, na mocowaniach węży do króćców, albo wycieki z uszkodzonych uszczelek pompy cieczy chłodzącej.
- Całkowity brak płynu chłodniczego – kontrolka także się zapali i to już na zimnym silniku.
- Uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego – kontrolka płynu chłodniczego zapala się i gaśnie.
- Zepsuty wentylator chłodnicy – w tym przypadku kontrolka także się zapali w sytuacji, gdy kierowca jedzie z małą prędkością w gorący dzień, albo gdy stoi w korku.
- Termostat zablokowany w pozycji zamkniętej albo uszkodzony termostat elektroniczny. W tej sytuacji płyn chłodniczy nie przepływa przez chłodnicę i nie ma jak oddać ciepła.
- Uszkodzona uszczelka pod głowicą – kontrolka poziomu płynu chłodniczego także się zapali, albowiem płyn będzie wyciekać do układu olejowego, przez co układ chłodzenia będzie działać z coraz mniejszą wydajnością. Coraz mniejsza ilość płynu chłodniczego zagotuje się.
- W układzie jest woda zamiast płynu chłodniczego.
Masz problemy z układem chłodzenia? Odwiedź warsztat Irmar w Krakowie
Zapalona kontrolka temperatury silnika to bardzo zły znak. Warto jak najszybciej odwiedzić warsztat. Zbyt wysoka temperatura pracy silnika powoduje przegrzanie, przyspieszone zużycie uszczelek jednostki napędowej. Może też doprowadzić do degradacji oleju silnikowego, utraty przez niego właściwości ochronnych i zatarcia silnika.
Odwiedź warsztat Irmar w Krakowie. Nasi mechanicy przeprowadzą diagnostykę, sprawdzą stan układu chłodzenia i dokonają odpowiednich wymian lub napraw.