Czy można mieszać płyn do spryskiwaczy letni z zimowym?

W sklepach motoryzacyjnych i w hipermarketach na kierowców czekają dwa rodzaje płynu do spryskiwaczy: płyn letni i płyn zimowy. Czy można mieszać letni i zimowy płyn do spryskiwaczy? Czy może stać się coś złego, jeśli zmiesza się obydwa płyny?
Układ spryskiwania przedniej i tylnej szyby ma niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Dzięki niemu kierowca może (w miarę) skutecznie oczyszczać szyby z zanieczyszczeń takich jak brud, kurz, smugi po deszczu i wielu innych. Płyn do spryskiwaczy współpracuje z dobrymi wycieraczkami. To duet, w którym jedno nie może istnieć bez drugiego. Nawet najlepszy płyn do spryskiwaczy nie oczyści szyby, jeśli auto ma niesprawne pióra wycieraczek z zużytymi piórami. Nawet najlepsze wycieraczki będą mieć problem z czyszczeniem szyb, jeśli w zbiorniczku będzie bardzo słaby płyn o niskiej skuteczności działania.
W niektórych autach płyn do spryskiwaczy może być podgrzewany (w samochodach Premium, aby ułatwić usuwanie lodu). W autach z reflektorami ksenon płyn do spryskiwaczy jest też stosowany do spryskiwania kloszy przednich reflektorów.
Przeczytaj również: Jak zabezpieczyć szyby przed zamarzaniem w trakcie zimy?
Nie zapominaj o umyciu szyby co pewien czas – sam płyn do spryskiwaczy to nie wszystko
Warto pamiętać o tym, żeby co pewien czas umyć szyby oraz pióra wycieraczek. Najpierw samą wodą, a potem, kiedy wyschną z wody, za pomocą płynu do mycia szyb samochodowych. Można też użyć zwykłego płynu do czyszczenia szyb i luster, jakiego używa się w domu.
Po co to robić? Czy samo stosowanie płynu do spryskiwaczy nie wystarczy?
Na szybach gromadzi się wiele różnego typu zanieczyszczeń. Wśród nich większe cząsteczki kurzu, pyły, drobne ziarenka piasku. A także ptasie odchody.
Usuwanie ich za pomocą wycieraczek i płynu do spryskiwaczy nie jest do końca efektywne. Mycie szyb z zaschniętymi ptasimi odchodami prowadzi do bardzo szybkiego zniszczenia piór wycieraczek.
Z kolei mycie szyb mocno zabrudzonych wiąże się zawsze z zagrożeniem, że kilka ziarenek piasku na nich zostanie. Potem ziarenka te będą rysować szybę. Im więcej rys na szybie, tym gorsza widoczność.
Mycie szyb raz w miesiącu znacząco zapobiega uszkodzeniom. Ponadto przedłuża okres bezawaryjnej pracy piór wycieraczek auta.
Warto też myć szyby dla innego powodu. Otóż osadza się na nich tłuszcz. Skąd? Chociażby z szamponu z woskiem. Umycie szyby za pomocą płynu do mycia szyb odtłuszcza szybę. Można też użyć standardowego odtłuszczacza. Tłuszcz z wosku może być przyczyną smużenia – powstawania smug podczas pracy wycieraczek na szybie.
Ponadto tłuszcz jest powodem przyspieszonego zużycia piór wycieraczek samochodowych.
Czy można mieszać letni płyn do spryskiwaczy z zimowym?
Ważne jest, żeby zawsze mieć w zbiorniczku płyn do spryskiwaczy. Brak płynu do spryskiwaczy wiąże się z problemami z widocznością. A także z możliwością otrzymania mandatu.
Praca wycieraczek bez płynu do spryskiwaczy (za wyjątkiem pracy w deszczu) doprowadzi do szybkiego uszkodzenia piór wycieraczek. A może także doprowadzić do porysowania szyby.
Czy można mieszać płyn do spryskiwaczy zimowy z letnim? Czasami kierowcy zostanie w zbiorniczku sporo płynu zimowego, podczas gdy temperatury są już dodatnie i nie ma sensu stosowanie dodatkowych ilości płynu zimowego.
Jak najbardziej, mieszanie płynu zimowego z letnim jest możliwe i nie doprowadzi do jakichkolwiek szkód.
Może jedynie powstać nowa kompozycja zapachowa. Będzie w niej nadal wyczuwalna woń alkoholu.
Poza tym warto pamiętać, aby mieszać płyn zimowy z letnim już w trakcie wiosny, kiedy nie ma zagrożenia przymrozkami.
Każdy dodatek płynu letniego obniża temperaturę zamarzania płynu zimowego. Zatem będzie on mniej odporny na niską temperaturę.
Przeczytaj również: Czym charakteryzuje się płyn do spryskiwaczy?