Płyn do spryskiwaczy w chłodnicy – co należy zrobić w takiej sytuacji?

plyn-do-spryskiwaczy-w-chlodnicy-co-nalezy-zrobic-w-takiej-sytuacji

Każdy płyn samochodowy ma określoną specyfikację i można go stosować tylko w określonych układach. Nie wolno zmieniać przeznaczenia płynu i wlewać go do innego układu. Oczywiście, mogą zdarzyć się pomyłki. Co zrobić, jeśli zdarzy się taka sytuacja, jak płyn do spryskiwaczy w płynie chłodniczym? Czy płyn do spryskiwaczy wlany do chłodnicy może spowodować uszkodzenia w samochodzie? Odpowiedź w naszym artykule.

Regularne uzupełnianie poziomu płynów eksploatacyjnych w samochodzie to jedna z najważniejszych czynności serwisowych. Ważna jest nie tylko odpowiednia ilość, ale również jakość płynów eksploatacyjnych. W typowym samochodzie stosuje się co najmniej kilka różnych płynów. To płyn chłodniczy (do układu chłodniczego silnika), płyn do spryskiwaczy (do oczyszczania szyb i przednich reflektorów w samochodach z oświetleniem ksenon / bi-ksenon), olej silnikowy (do układu smarowania silnika), olej przekładniowy (do smarowania skrzyni biegów), olej do wspomagania układu kierownicy (w samochodach z hydraulicznym albo elektrohydraulicznym wspomaganiem kierownicy), płyn hamulcowy i wiele dodatkowych.

Przeczytaj również: Serwis olejowy w Irmar – dlaczego warto regularnie wymieniać olej?

Specyfikacja płynu do chłodnic oraz płynu do spryskiwaczy

Jak nie popełnić błędu podczas uzupełniania poziomu płynu w aucie?
Przede wszystkim, przed dolaniem jakiegoś płynu, trzeba pamiętać o jego odpowiedniej specyfikacji. Dotyczy to w szczególności olejów silnikowych, przekładniowych, płynu hamulcowego oraz płynu wspomagania kierownicy.

W przypadku płynu do spryskiwaczy należy jedynie pamiętać o stosowaniu płynu zimowego w trakcie zimnych miesięcy. Nie ma innych wymagań, jedynie jakościowe (płyn lepszej lub gorszej jakości).
W przypadku płynu do chłodnicy były kiedyś pewne wymagania jakościowe, związane z materiałem, z jakiego jest wyprodukowana chłodnica. Jednak obecnie nie mają one znaczenia. Niemalże wszystkie płyny, jakie są dostępne w sklepach motoryzacyjnych i w supermarketach są to płyny uniwersalne. Są gotowe do użycia w każdym układzie.
Trzeba jedynie uważać w przypadku koncentratów płynu chłodniczego. Należy je rozwodnić zgodnie z zaleceniami producenta (to bardzo ważne) i tylko i wyłącznie za pomocą wody zdemineralizowanej. Nigdy nie stosujemy do tego wody kranowej, nawet przegotowanej.

Jak uzupełniać płyny w samochodzie?

Kiedy mamy już odpowiedni płyn, musimy znaleźć miejsce, gdzie będziemy go wlewać.
Wszystkie wlewy płynów eksploatacyjnych w samochodzie są odpowiednio oznaczone i zabezpieczone.

  • Płyn do spryskiwaczy wlewamy do miejsca, które jest zabezpieczone korkiem z tworzywa sztucznego. Na korku tym znajduje się symbol szyb i wycieraczki.
  • Płyn do chłodnicy wlewamy do zbiorniczka wyrównawczego albo do chłodnicy, wcześniej odkręcając korek. Zbiorniczek wyrównawczy ma symbol temperatury na korku. Chłodnica znajduje się w przedniej części auta (za atrapą grilla). W jej górnej części jest korek, który należy odkręcić. W niektórych autach zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodniczego może być zamontowany na chłodnicy. Wówczas należy uzupełnić poziom płynu w chłodnicy.

Płyn chłodniczy zawsze uzupełnia się na zimnym silniku. Odkręcenie korka przy nagrzanym silniku zawsze grozi poważnym poparzeniem.

Błąd podczas uzupełniania – płyn do spryskiwaczy w chłodnicy. Co robić?

Nie ma ludzi nieomylnych. Każdy może się pomylić, zwłaszcza młody kierowca. Poza tym czasami pomyłka może nastąpić przez złe oznaczenie płynów, znajdujących się w naszym garażu.
Płyn do spryskiwaczy wlany do chłodnicy należy jak najszybciej usunąć. Na szczęście nie jest to trudne. Można to zlecić w warsztacie (ważne, żeby nie jechać zbyt długo z płynem do spryskiwaczy w układzie chłodzenia), albo zrobić to samodzielnie.

Płyn do spryskiwaczy w płynie chłodniczym – usuwanie krok po kroku

  • Wyłączyć silnik i odczekać, aż ostygnie.
  • Znaleźć korek spustowy płynu chłodniczego, znajdujący się w dolnej części chłodnicy.
  • Odkręcić korek i usunąć zawartość układu (płyn do spryskiwaczy i płyn chłodniczy), zbierając je do zamkniętego naczynia.
  • Zamknąć korek.
  • Wlać do układu preparat do płukania układu chłodzenia (poprzez korek chłodnicy).
  • Postępować zgodnie z instrukcją stosowania środka do płukania układu chłodzenia (może być wymagane dolanie wody).
  • Uruchomić silnik i postępować zgodnie z instrukcją na opakowaniu.
  • Wyłączyć silnik, odczekać aż ostygnie, odkręcić korek w dolnej części chłodnicy i usunąć płukankę z układu chłodzenia.
  • Zakręcić korek, zalać układ nowym płynem chłodzenia.
  • Odpowietrzyć układ chłodzenia.

To wszystko.

Czyszczenie układu chłodzenia i wymiana płynu chłodniczego w warsztacie Irmar w Krakowie

Jeśli masz problem z układem chłodzenia albo przez przypadek wlałeś/wlałaś płyn do spryskiwaczy do układu chłodzenia – odwiedź warsztat Irmar w Krakowie.
Nasi specjaliści oczyszczą układ chłodzenia i wleją do niego nowy płyn.
Zapraszamy – także w przypadku innych problemów.

Wymiana płynów eksploatacyjnych – chłodniczego i wszystkich olejów – tylko w Irmar!

Najnowsze wpisy

Od kiedy zimowe paliwo na stacjach?

Zimowe paliwo na stacjach jest ważne dla każdego kierowcy, który ma auto z silnikiem diesla (silnikiem wysokoprężnym). Chroni ...

Czy można holować samochód elektryczny?

Co zrobić z samochodem elektrycznym po wypadku, kolizji, unieruchomieniu, uszkodzeniu a także po całkowitym rozładowaniu baterii? Czy można ...

Czy można holować auto na drodze szybkiego ruchu?

Czy na drogach szybkiego ruchu można holować samochód? Czy na drodze ekspresowej można holować auto? Czy na autostradzie ...