Płyn do spryskiwaczy w chłodnicy – co należy zrobić w takiej sytuacji?
Każdy płyn samochodowy ma określoną specyfikację i można go stosować tylko w określonych układach. Nie wolno zmieniać przeznaczenia płynu i wlewać go do innego układu. Oczywiście, mogą zdarzyć się pomyłki. Co zrobić, jeśli zdarzy się taka sytuacja, jak płyn do spryskiwaczy w płynie chłodniczym? Czy płyn do spryskiwaczy wlany do chłodnicy może spowodować uszkodzenia w samochodzie? Odpowiedź w naszym artykule.
Regularne uzupełnianie poziomu płynów eksploatacyjnych w samochodzie to jedna z najważniejszych czynności serwisowych. Ważna jest nie tylko odpowiednia ilość, ale również jakość płynów eksploatacyjnych. W typowym samochodzie stosuje się co najmniej kilka różnych płynów. To płyn chłodniczy (do układu chłodniczego silnika), płyn do spryskiwaczy (do oczyszczania szyb i przednich reflektorów w samochodach z oświetleniem ksenon / bi-ksenon), olej silnikowy (do układu smarowania silnika), olej przekładniowy (do smarowania skrzyni biegów), olej do wspomagania układu kierownicy (w samochodach z hydraulicznym albo elektrohydraulicznym wspomaganiem kierownicy), płyn hamulcowy i wiele dodatkowych.
Przeczytaj również: Serwis olejowy w Irmar – dlaczego warto regularnie wymieniać olej?
Specyfikacja płynu do chłodnic oraz płynu do spryskiwaczy
Jak nie popełnić błędu podczas uzupełniania poziomu płynu w aucie?
Przede wszystkim, przed dolaniem jakiegoś płynu, trzeba pamiętać o jego odpowiedniej specyfikacji. Dotyczy to w szczególności olejów silnikowych, przekładniowych, płynu hamulcowego oraz płynu wspomagania kierownicy.
W przypadku płynu do spryskiwaczy należy jedynie pamiętać o stosowaniu płynu zimowego w trakcie zimnych miesięcy. Nie ma innych wymagań, jedynie jakościowe (płyn lepszej lub gorszej jakości).
W przypadku płynu do chłodnicy były kiedyś pewne wymagania jakościowe, związane z materiałem, z jakiego jest wyprodukowana chłodnica. Jednak obecnie nie mają one znaczenia. Niemalże wszystkie płyny, jakie są dostępne w sklepach motoryzacyjnych i w supermarketach są to płyny uniwersalne. Są gotowe do użycia w każdym układzie.
Trzeba jedynie uważać w przypadku koncentratów płynu chłodniczego. Należy je rozwodnić zgodnie z zaleceniami producenta (to bardzo ważne) i tylko i wyłącznie za pomocą wody zdemineralizowanej. Nigdy nie stosujemy do tego wody kranowej, nawet przegotowanej.
Jak uzupełniać płyny w samochodzie?
Kiedy mamy już odpowiedni płyn, musimy znaleźć miejsce, gdzie będziemy go wlewać.
Wszystkie wlewy płynów eksploatacyjnych w samochodzie są odpowiednio oznaczone i zabezpieczone.
- Płyn do spryskiwaczy wlewamy do miejsca, które jest zabezpieczone korkiem z tworzywa sztucznego. Na korku tym znajduje się symbol szyb i wycieraczki.
- Płyn do chłodnicy wlewamy do zbiorniczka wyrównawczego albo do chłodnicy, wcześniej odkręcając korek. Zbiorniczek wyrównawczy ma symbol temperatury na korku. Chłodnica znajduje się w przedniej części auta (za atrapą grilla). W jej górnej części jest korek, który należy odkręcić. W niektórych autach zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodniczego może być zamontowany na chłodnicy. Wówczas należy uzupełnić poziom płynu w chłodnicy.
Płyn chłodniczy zawsze uzupełnia się na zimnym silniku. Odkręcenie korka przy nagrzanym silniku zawsze grozi poważnym poparzeniem.
Błąd podczas uzupełniania – płyn do spryskiwaczy w chłodnicy. Co robić?
Nie ma ludzi nieomylnych. Każdy może się pomylić, zwłaszcza młody kierowca. Poza tym czasami pomyłka może nastąpić przez złe oznaczenie płynów, znajdujących się w naszym garażu.
Płyn do spryskiwaczy wlany do chłodnicy należy jak najszybciej usunąć. Na szczęście nie jest to trudne. Można to zlecić w warsztacie (ważne, żeby nie jechać zbyt długo z płynem do spryskiwaczy w układzie chłodzenia), albo zrobić to samodzielnie.
Płyn do spryskiwaczy w płynie chłodniczym – usuwanie krok po kroku
- Wyłączyć silnik i odczekać, aż ostygnie.
- Znaleźć korek spustowy płynu chłodniczego, znajdujący się w dolnej części chłodnicy.
- Odkręcić korek i usunąć zawartość układu (płyn do spryskiwaczy i płyn chłodniczy), zbierając je do zamkniętego naczynia.
- Zamknąć korek.
- Wlać do układu preparat do płukania układu chłodzenia (poprzez korek chłodnicy).
- Postępować zgodnie z instrukcją stosowania środka do płukania układu chłodzenia (może być wymagane dolanie wody).
- Uruchomić silnik i postępować zgodnie z instrukcją na opakowaniu.
- Wyłączyć silnik, odczekać aż ostygnie, odkręcić korek w dolnej części chłodnicy i usunąć płukankę z układu chłodzenia.
- Zakręcić korek, zalać układ nowym płynem chłodzenia.
- Odpowietrzyć układ chłodzenia.
To wszystko.
Czyszczenie układu chłodzenia i wymiana płynu chłodniczego w warsztacie Irmar w Krakowie
Jeśli masz problem z układem chłodzenia albo przez przypadek wlałeś/wlałaś płyn do spryskiwaczy do układu chłodzenia – odwiedź warsztat Irmar w Krakowie.
Nasi specjaliści oczyszczą układ chłodzenia i wleją do niego nowy płyn.
Zapraszamy – także w przypadku innych problemów.
Wymiana płynów eksploatacyjnych – chłodniczego i wszystkich olejów – tylko w Irmar!