Najważniejsze oznaczenia opon – jak je czytać?

najwazniejsze-oznaczenia-opon-jak-je-czytac

Opony produkowane na całym świecie mają standardowe oznaczenia, które umieszcza się na ściance bocznej. Dodatkowo opony sprzedawane na terenie Unii Europejskiej mają standaryzowane etykiety. Jakie oznaczenia opon zimowych i letnich powinien znać każdy kierowca?

Ścianka boczna opony to prawdziwe źródło informacji o niej, o jej właściwościach, a także o jej producencie. Warto znać najważniejsza oznaczenia opon letnich i zimowych, jakie są umieszczane na ściance bocznej. Są one (a przynajmniej powinny) standardowe dla całego świata. Aby mieć pewność, że oznaczenia są nadane zgodnie z zasadami, przede wszystkim warto zwrócić uwagę na to, czy opony mają homologację Unii Europejskiej (oznaczenie na ściance bocznej E4) oraz poszczególnych krajów europejskich (oznaczenia na ściance bocznej E plus numer przypisany do danego kraju).

Najważniejsze oznaczenia opon letnich i zimowych – jako kierowca powinieneś je znać

Na ściance bocznej opony znajdziesz cały szereg oznaczeń. Jednak nie musisz zwracać uwagi na wszystkie. Nie każde oznaczenie opon letnich i zimowych musi być przez Ciebie rozszyfrowane.

Ale najważniejsze oznaczenia opon zimowych, letnich i wielosezonowych to:

Rozmiar opony, w skład którego wchodzą następujące dane:

  • Szerokość przekroju poprzecznego opony, wyrażona w milimetrach;
  • Stosunek wysokości przekroju do szerokości przekroju, wyrażony w procentach;
  • Średnica felgi, na której może być zamontowana opona, wyrażona w calach.
    Przykładowe oznaczenie rozmiaru opony to 195 55 R16
  • Data produkcji opony, wyrażona czterocyfrowym kodem. Dwie pierwsze cyfry oznaczają kolejny tydzień danego roku, a dwie ostatnie dotyczą roku. Przykładowo, oznaczenie 1422 znaczy, że opona została wyprodukowana w czternastym tygodniu 2022 roku.
  • Oznaczenie 3PMSF, czyli tak zwany symbol alpejski (płatek śniegu na tle trzech szczytów). Opona była testowana w warunkach zimowych i ma homologację do jazdy zimowej.
  • Oznaczenie M plus S – opona dostosowana do jazdy po błocie i śniegu (nie jest to jednak opona zimowa i całoroczna, jeśli nie ma oznaczenia 3PMSF).
  • Oznaczenie XL – opona jest wzmacniana.
  • Indeks nośności koła, wyznaczony symbolem cyfrowym (np. 84 oznacza nośność 500kg).
  • Symbol prędkości maksymalnej, z jaką koło może się poruszać (np. H oznacza, że samochód z takimi kołami może jeździć z prędkością do 210 km/h).
  • C – oznaczenie opon przeznaczonych do samochodów dostawczych i komercyjnych.
  • Miejsce wyprodukowania opony – np. Made In Poland.
  • Homologację europejską – E4
  • Homologację krajów europejskich z UE – E plus symbol cyfrowy
  • Homologacje poszczególnych producentów samochodów
  • Homologację uzyskaną w USA – symbol DOT
  • Kod producenta opony i fabryki
  • Nazwę producenta i markę opony
  • Dodatkowe nazwy, podkreślające, że mamy do czynienia z oponą letnią (Summer), zimową (Winter), albo całoroczną (4 Season, All Season, All Weather itd.).
  • Oznaczenie kierunku toczenia opony przy jeździe do przodu, stosowane w oponach z bieżnikiem kierunkowym – Rotation plus strzałka.
  • Oznaczenia montażowe opon z bieżnikiem asymetrycznym – Inside i Outside.
  • TWI – oznaczenie wskaźnika zużycia opony. Na ściance bocznej znajdują się kropki z oznaczeniem TWI. Na tej samej wysokości, co kropki, producent ogumienia zastosował nadlewy gumy o wysokości 1,6mm. Jeśli bieżnik opony zbliży się do nadlewów – opony należy wymienić na nowe.

Jeśli chcesz, aby Twoje opony służyły jak najdłużej…

…pamiętaj o tym, aby regularnie sprawdzać w nich ciśnienie powietrza i w razie potrzeby uzupełniać je za pomocą pompki.
W trakcie wiosny i lata warto stosować kosmetyki do pielęgnacji ścianek bocznych opon.
Pamiętaj o sprawdzaniu właściwej geometrii zawieszenia. Unikaj agresywnej jazdy, z ruszaniem z piskiem opon.
Regularnie sprawdzaj stan bieżnika. Pamiętaj o wyważaniu kół i wymianie maszynek (wentyli).
Rotuj opony w warsztacie, zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, aby zapewnić im równomierne zużycie.

Wymiana opon – naprawa opon – wulkanizacja w Krakowie

Jeśli chcesz zamontować nowe opony w swoim aucie, serwisować ogumienie, naprawić przebite opony, wyprostować felgi, albo naprawić (spawać) uszkodzone alufelgi – odwiedź warsztat Irmar w Krakowie.
Jeśli chcesz dbać o ogumienie i chcesz cieszyć się z przyjemności prowadzenia auta – czeka na Ciebie profesjonalna geometria kół w Krakowie.
Nasi specjaliści korzystają z profesjonalnego sprzętu. Z pewnością będziesz zadowolona/y z wykonanej usługi. Zapraszamy!

Wulkanizacja i wymiana opon w Krakowie – zapraszamy do Irmar!

Najnowsze wpisy

Od kiedy zimowe paliwo na stacjach?

Zimowe paliwo na stacjach jest ważne dla każdego kierowcy, który ma auto z silnikiem diesla (silnikiem wysokoprężnym). Chroni ...

Czy można holować samochód elektryczny?

Co zrobić z samochodem elektrycznym po wypadku, kolizji, unieruchomieniu, uszkodzeniu a także po całkowitym rozładowaniu baterii? Czy można ...

Czy można holować auto na drodze szybkiego ruchu?

Czy na drogach szybkiego ruchu można holować samochód? Czy na drodze ekspresowej można holować auto? Czy na autostradzie ...