Bak diesla kontra mróz – czy paliwo może zamarznąć w aucie z silnikiem wysokoprężnym?
Olej napędowy jest czuły na niskie temperatury. A to nie jedyny płyn eksploatacyjny, który może zamarznąć w aucie (czy jakimkolwiek pojeździe) z silnikiem diesla. Jak zabezpieczyć się przed zamarznięciem oleju napędowego? Rozwiązaniem jest dodatek do diesla na zimę (inaczej zimowy dodatek do diesla) znany jako deprasator.
Dlaczego powinno się stosować preparat do diesla na zimę?
Obecne pogody są nieprzewidywalne. To wszystko powoduje, że nigdy dokładnie nie wiadomo, kiedy tak naprawdę pojawi się silny mróz (poniżej minus 10 st. C). Dlatego warto się wcześniej przygotować.
Stacje benzynowe mają obowiązek oferować klientom zimowe paliwo do diesla. Jest to standardowy olej napędowy, wzbogacony o środek do diesla na zimę. Jednak także właściciele stacji benzynowych mogą nie być w stanie przewidzieć, jaka będzie pogoda w najbliższym czasie.
Poza tym w baku Twojego auta osobowego, samochodu dostawczego, ciężarówki, autobusu czy maszyny rolniczej (np. ciągnika albo kombajnu), może znajdować się jeszcze pewna ilość standardowego, letniego paliwa do diesla (czyli oleju napędowego bez dodatku do diesla na zimę).
Co się może wtedy stać?
Układ wtryskowy w silnikach diesla jest bardzo czuły na wszelakiego typu zanieczyszczenia. Olej napędowy jest kierowany przez pompę elektryczną (w baku) do pompy wysokiego ciśnienia, zamontowanej przy silniku. Wcześniej paliwo przechodzi przez filtr paliwa. Olej napędowy, sprężony do bardzo wysokich wartości, trafia do wtryskiwaczy, które podają go pod bardzo wysokim ciśnieniem do komór spalania.
Co się może stać, jeśli standardowy olej napędowy zostanie wystawiony na działanie bardzo niskich temperatur?
Olej napędowy zaczyna ulegać rozwarstwieniu (inna nazwa tego procesu to żelowanie). W zbiorniku z paliwem olej napędowy podzieli się na dwa rodzaje cieczy: bardziej gęstą i rzadką.
Gęsta frakcja oleju napędowego jest w stanie zablokować przewody paliwowe i filtr paliwa. Przez to uniemożliwi uruchomienie jednostki napędowej.
Jak tego uniknąć?
Przeczytaj również: Jaki olej do silnika diesla?
Co wlać do diesla na zimę? Dodatek zimowy do diesla!
Dodatki do paliwa diesel na zimę (płyn do diesla na zimę) znajdziesz na każdej stacji benzynowej (tu będą najdroższe) oraz w szeregu sklepów motoryzacyjnych.
Jaki dodatek do paliwa diesla? Nie stosuj żadnych wynalazków tylko gotowy środek, znany jako deprasator albo antyżel do oleju napędowego. Produkuje je szereg producentów chemii motoryzacyjnej (K2, Liqui Moly, STP, Moje Auto, Shell i wielu innych).
Jak działa dodatek do diesla zimowy? Zapobiega oddzielaniu się osobnych frakcji oleju, nawet w bardzo dużym mrozie utrzymuje jednolitą formę oleju napędowego.
Jak stosować dodatek do paliwa diesel na zimę? Musisz odmierzyć odpowiednią ilość w stosunku do ilości paliwa. Na każdym opakowaniu środka znajdziesz informacje, jaka ilość środka jest potrzebna w stosunku do konkretnej ilości paliwa.
Środek (deprasator) dodajesz bezpośrednio do baku.
Przeczytaj również: Zima kontra silnik diesla
Od kiedy stosować dodatek do diesla?
Zgodnie z normami państwowymi, od 1 do 31 października trwa okres przejściowy, a od 1 listopada do końca lutego – okres zimowy.
Stosuj dodatek do diesla już w październiku. Nie zapomnij o tym, żeby zastosować go w marcu. Współczesne zimy potrafią nieprzyjemnie zaskoczyć.
Deprasator jest niedrogi, jego stosowanie jest proste, a dzięki temu zapewnisz sobie sprawny start silnika w każdych warunkach.