Czy koniecznie trzeba zmieniać opony na zimowe?
Odpowiemy na wszystkie pytania, dotyczące opon zimowych. I znajdziemy dla nich alternatywę. Kiedy zmienić opony na zimowe? Czy w Polsce jest obowiązek zmiany opon na zimowe? Czy trzeba zmienić opony na zimowe, czy też są dostępne rozwiązania alternatywne?
Zacznijmy od przepisów. Obowiązek zmiany opon na zimowe w Polsce nie obowiązuje. Kierowcy zmieniają opony dla swojego bezpieczeństwa i dla bezpieczeństwa innych użytkowników dróg.
Osoby, które wybierają się na zimowe wakacje do innych krajów europejskich powinny wiedzieć, że w innych krajach europejskich jest obowiązek zmiany opon na zimowe. I jest on egzekwowany. Osoba, która wybierze się do takiego kraju bez opon zimowych (albo ich alternatywy, w postaci opon wielosezonowych z homologacją do jazdy zimowej), może otrzymać bardzo wysoki mandat.
Zmiana opon na zimowe – czy ma sens?
Tak. Choć nie ma w Polsce czegoś takiego, jak obowiązek zmiany opon na zimowe, to jednak warto zmienić opon przed sezonem zimowym. Dlaczego?
Aby to zrozumieć, trzeba poznać dwie podstawowe różnice pomiędzy oponami zimowymi a oponami letnimi.
- Różnica pierwsza: zachowanie się mieszanki gumowej w niskich temperaturach. Mieszanka gumowa, z której wykonane są opony letnie, twardnieje w niskich temperaturach. Przez to opona ślizga się na zimnej nawierzchni i nie zapewnia odpowiedniej przyczepności. Wydłuża się droga hamowania, samochód może łatwo wpaść w poślizg i nie pomogą tutaj aktywne systemy bezpieczeństwa (ABS, ASR, ESP).
Mieszanka gumowa, z której wykonane są opony zimowe, jest miękka w niskich temperaturach. Przez to opona (a dokładnie jej bieżnik) „klei się” do zimnej i mokrej nawierzchni, zapewniając odpowiednią przyczepność.
- Różnica druga: rzeźba bieżnika.
Bieżnik opon zimowych charakteryzuje się użyciem szeregu bardzo drobnych nacięć, zwanych lamelkami. Ich zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej przyczepności na śniegu i pośniegowym błocie. Często określa się to jako wgryzanie się bieżnika w śnieg albo pośniegowe błoto. Rzeźba bieżnika opony zimowej dostosowana jest do odprowadzania dużych ilości śniegu, wody i pośniegowego błota sprzed czoła opony. To między innymi szerokie rowki obwodowe i mniejsze rowki pomiędzy klockami bieżnika.
Jazda zimą na letnich oponach przypomina w praktyce chodzenie po zmarzniętym, śliskim chodniku w letnich butach. Ich podeszwy są twarde i łatwo można się przewrócić. Podeszwy butów zimowych są gumowe, miękkie i mają specjalny bieżnik, który zapewnia „przyczepność” do chodnika. Szerokie powierzchnie pomiędzy klockami bieżnika pozwalają chodzić po śniegu. I podobnie jest z oponami.
Przeczytaj również Różnica pomiędzy oponami zimowymi a letnimi z homologacją zimową
Kiedy zmienić opony na zimowe?
Obowiązek zmiany opon na zimowe w Polsce nie obowiązuje. Zatem to tylko od kierowcy zależy, kiedy zamontuje opony zimowe. Kiedy jest najlepsza pora na to? Opony zimowe należy założyć wtedy, gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 st. Celsjusza. Z kolei opony zimowe należy zmienić na letnie wtedy, gdy średnia dobowa temperatura wiosną zaczyna przekraczać 7 st. Celsjusza.
Alternatywa dla opon zimowych – opony całoroczne
Współczesne zimy są łagodne. Do tego są nieprzewidywalne. W tym roku, pod koniec maja, padał śnieg na Pomorzu. Dlatego coraz więcej zwolenników mają opony całoroczne.
To opony, które są dostosowane do jazdy latem i zimą.
- Mieszanka gumowa, z której są wykonane, jest miękka zimą i twardnieje latem.
- Bieżnik opon całorocznych łączy rozwiązania, charakterystyczne dla opon letnich i zimowych.
Opony całoroczne (opony wielosezonowe) są rozwiązaniem kompromisowym. To rozwiązanie dobre dla osób, które nie jeżdżą z dużymi szybkościami i nie mieszkają w rejonach podgórskich, gdzie panują prawdziwe, ostre zimy. Opony całoroczne pozwalają zaoszczędzić na wymianach. Ale nie oznacza to, że nie trzeba ich serwisować. Raz w roku koła z oponami całorocznymi trzeba rotować (czyli zamienić miejscami, zgodnie z zaleceniami producenta auta). Robi się to po to, żeby opony się równomiernie zużywały. Koła z oponami całorocznymi należy też wyważyć oraz wymienić w nich wentyle.
Zmień opony przed zimą! Dbaj o swoje bezpieczeństwo!
Bezpieczna zmiana opon na zimowe w warsztacie Irmar!
- Nasi specjaliści dysponują najwyższej jakości sprzętem, który pozwala bezpiecznie i sprawnie wymieniać opony z zimowych na letnie i odwrotnie;
- Sprawdzimy, czy Twoje felgi nie są skrzywione;
- Zmieniamy opony w autach z systemem TPMS (pomiarem ciśnienia powietrza w oponach);
- Serwisujemy opony całoroczne;
- Po wymianie opon, sprawdzimy geometrię zawieszenia, korzystając z zaawansowanego sprzętu. Dzięki temu Twoje opony będą służyć długo, a Ty będziesz mógł się cieszyć komfortową jazdą.
Profesjonalna geometria zawieszenia 3D w Krakowie – w Irmar. Nasi specjaliści naprawiają także uszkodzenia opon. W razie przebicia opony – przyjedź do Irmar. Jeśli nie wiesz, jakie opony kupić do swojego auta – nasi specjaliści Ci doradzą.