Czy koniecznie trzeba zmieniać opony na zimowe?

Czy koniecznie trzeba zmieniać opony na zimowe?

Odpowiemy na wszystkie pytania, dotyczące opon zimowych. I znajdziemy dla nich alternatywę. Kiedy zmienić opony na zimowe? Czy w Polsce jest obowiązek zmiany opon na zimowe? Czy trzeba zmienić opony na zimowe, czy też są dostępne rozwiązania alternatywne?

Zacznijmy od przepisów. Obowiązek zmiany opon na zimowe w Polsce nie obowiązuje. Kierowcy zmieniają opony dla swojego bezpieczeństwa i dla bezpieczeństwa innych użytkowników dróg.

Osoby, które wybierają się na zimowe wakacje do innych krajów europejskich powinny wiedzieć, że w innych krajach europejskich jest obowiązek zmiany opon na zimowe. I jest on egzekwowany. Osoba, która wybierze się do takiego kraju bez opon zimowych (albo ich alternatywy, w postaci opon wielosezonowych z homologacją do jazdy zimowej), może otrzymać bardzo wysoki mandat.

Zmiana opon na zimowe – czy ma sens?

Tak. Choć nie ma w Polsce czegoś takiego, jak obowiązek zmiany opon na zimowe, to jednak warto zmienić opon przed sezonem zimowym. Dlaczego?

Aby to zrozumieć, trzeba poznać dwie podstawowe różnice pomiędzy oponami zimowymi a oponami letnimi.

  • Różnica pierwsza: zachowanie się mieszanki gumowej w niskich temperaturach. Mieszanka gumowa, z której wykonane są opony letnie, twardnieje w niskich temperaturach. Przez to opona ślizga się na zimnej nawierzchni i nie zapewnia odpowiedniej przyczepności. Wydłuża się droga hamowania, samochód może łatwo wpaść w poślizg i nie pomogą tutaj aktywne systemy bezpieczeństwa (ABS, ASR, ESP).

Mieszanka gumowa, z której wykonane są opony zimowe, jest miękka w niskich temperaturach. Przez to opona (a dokładnie jej bieżnik) „klei się” do zimnej i mokrej nawierzchni, zapewniając odpowiednią przyczepność.

  • Różnica druga: rzeźba bieżnika.

Bieżnik opon zimowych charakteryzuje się użyciem szeregu bardzo drobnych nacięć, zwanych lamelkami. Ich zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej przyczepności na śniegu i pośniegowym błocie. Często określa się to jako wgryzanie się bieżnika w śnieg albo pośniegowe błoto. Rzeźba bieżnika opony zimowej dostosowana jest do odprowadzania dużych ilości śniegu, wody i pośniegowego błota sprzed czoła opony. To między innymi szerokie rowki obwodowe i mniejsze rowki pomiędzy klockami bieżnika.

Jazda zimą na letnich oponach przypomina w praktyce chodzenie po zmarzniętym, śliskim chodniku w letnich butach. Ich podeszwy są twarde i łatwo można się przewrócić. Podeszwy butów zimowych są gumowe, miękkie i mają specjalny bieżnik, który zapewnia „przyczepność” do chodnika. Szerokie powierzchnie pomiędzy klockami bieżnika pozwalają chodzić po śniegu. I podobnie jest z oponami.

Przeczytaj również Różnica pomiędzy oponami zimowymi a letnimi z homologacją zimową

Kiedy zmienić opony na zimowe?

Obowiązek zmiany opon na zimowe w Polsce nie obowiązuje. Zatem to tylko od kierowcy zależy, kiedy zamontuje opony zimowe. Kiedy jest najlepsza pora na to? Opony zimowe należy założyć wtedy, gdy średnia dobowa temperatura spada poniżej 7 st. Celsjusza. Z kolei opony zimowe należy zmienić na letnie wtedy, gdy średnia dobowa temperatura wiosną zaczyna przekraczać 7 st. Celsjusza.

Alternatywa dla opon zimowych – opony całoroczne

Współczesne zimy są łagodne. Do tego są nieprzewidywalne. W tym roku, pod koniec maja, padał śnieg na Pomorzu. Dlatego coraz więcej zwolenników mają opony całoroczne.

To opony, które są dostosowane do jazdy latem i zimą.

  • Mieszanka gumowa, z której są wykonane, jest miękka zimą i twardnieje latem.
  • Bieżnik opon całorocznych łączy rozwiązania, charakterystyczne dla opon letnich i zimowych.

Opony całoroczne (opony wielosezonowe) są rozwiązaniem kompromisowym. To rozwiązanie dobre dla osób, które nie jeżdżą z dużymi szybkościami i nie mieszkają w rejonach podgórskich, gdzie panują prawdziwe, ostre zimy. Opony całoroczne pozwalają zaoszczędzić na wymianach. Ale nie oznacza to, że nie trzeba ich serwisować. Raz w roku koła z oponami całorocznymi trzeba rotować (czyli zamienić miejscami, zgodnie z zaleceniami producenta auta). Robi się to po to, żeby opony się równomiernie zużywały. Koła z oponami całorocznymi należy też wyważyć oraz wymienić w nich wentyle.

Zmień opony przed zimą! Dbaj o swoje bezpieczeństwo!

Bezpieczna zmiana opon na zimowe w warsztacie Irmar!

  • Nasi specjaliści dysponują najwyższej jakości sprzętem, który pozwala bezpiecznie i sprawnie wymieniać opony z zimowych na letnie i odwrotnie;
  • Sprawdzimy, czy Twoje felgi nie są skrzywione;
  • Zmieniamy opony w autach z systemem TPMS (pomiarem ciśnienia powietrza w oponach);
  • Serwisujemy opony całoroczne;
  • Po wymianie opon, sprawdzimy geometrię zawieszenia, korzystając z zaawansowanego sprzętu. Dzięki temu Twoje opony będą służyć długo, a Ty będziesz mógł się cieszyć komfortową jazdą.

Profesjonalna geometria zawieszenia 3D w Krakowie – w Irmar. Nasi specjaliści naprawiają także uszkodzenia opon. W razie przebicia opony – przyjedź do Irmar. Jeśli nie wiesz, jakie opony kupić do swojego auta – nasi specjaliści Ci doradzą.

Najnowsze wpisy

Od kiedy zimowe paliwo na stacjach?

Zimowe paliwo na stacjach jest ważne dla każdego kierowcy, który ma auto z silnikiem diesla (silnikiem wysokoprężnym). Chroni ...

Czy można holować samochód elektryczny?

Co zrobić z samochodem elektrycznym po wypadku, kolizji, unieruchomieniu, uszkodzeniu a także po całkowitym rozładowaniu baterii? Czy można ...

Czy można holować auto na drodze szybkiego ruchu?

Czy na drogach szybkiego ruchu można holować samochód? Czy na drodze ekspresowej można holować auto? Czy na autostradzie ...