Problemy z przegrzewającym się silnikiem
Zbyt wysoka temperatura pracy silnika w samochodzie może oznaczać początek problemów dla kierowcy. W optymalnych warunkach (nawet podczas upałów) jednostka napędowa auta powinna pracować w temperaturze ok. 80-95 stopni Celsjusza, a każde przekroczenie tego poziomu o 10 i więcej ”kresek” może być wyraźnym sygnałem, że z samochodem coś dzieje się nie w porządku. Przyczyny przegrzewania się silnika są różne. Najczęściej winny jest niesprawny system chłodzenia, a konkretnie usterki termostatu, czy też wentylatora chłodnicy. Zbyt wysoka temperatura napędu może świadczyć również o awarii układu zarządzającego układami: zapłonowym i zasilania.
Choć awarie układu chłodzenia w samochodzie mogą zdarzyć się o każdej porze roku, to właśnie początek lata i pierwsze gorące dni są okresem, gdy wielu kierowców skarży się na nadmiernie grzejące się silniki. Informacje o tym, jaką temperaturę aktualnie ma jednostka napędowa przekazuje odpowiedni wskaźnik, natomiast w starszych samochodach o nieprawidłowościach poinformują nas specjalne lampki kontrolne. Oczywiście wskazania urządzeń nie muszą zawsze zgadzać się w stu procentach ze stanem faktycznym, a wynikają chociażby z błędnych obliczeń lub jedynie chwilowego, pojedynczego skoku temperatury. W przypadku jednak, gdy samochód przez dłuższy czas podpowiada nam, że „ciepłota” silnika utrzymuje się na zbyt wysokim poziomie, nie możemy już bagatelizować sprawy.
Kierowcy często zapominają o regularnej kontroli układu chłodzenia w swoich pojazdach, co może prowadzić do poważniejszych awarii. Układ ten ma bardzo ważne – kluczowe wręcz znaczenie dla naszego auta, a każdy jego defekt może poskutkować nawet koniecznością przerwania podróży. Uszkodzenia układu chłodzenia to najczęstsze przyczyny przegrzewania się silnika. Są one też najłatwiejsze do zaobserwowania. Do tego typu awarii i usterek zaliczyć możemy m.in. nieszczelności układu (ubytki płynu chłodniczego), lub też wspomniane problemy związane z termostatem i wentylatorem chłodnicy. W większości przypadków nieprawidłowo funkcjonujący termostat nadaje się tylko do wymiany (koszt do 100 zł). Negatywny wpływ na działanie silnika mają także wszelkie zabrudzenia chłodnicy – zarówno te wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Dokładne wyczyszczenie rdzenia chłodnicy powinno w tym wypadku pomóc w zachowaniu sprawności samochodu. Czynnikiem, który odpowiada za przegrzewanie się jednostki napędowej auta może być też zjawisko zapowietrzenia całego układu chłodzenia.
Każda, nawet najmniejsza rzecz świadcząca o możliwości przegrzewania się silnika w samochodzie powinna zdopingować nas do uważniejszych obserwacji, a nawet działania. Zbyt długie zwlekanie w przypadku faktycznej awarii może okazać się opłakane w skutkach. Przegrzanie się napędu niesie za sobą sporo przykrych konsekwencji, a najpoważniejsze dotykają takich elementów jak głowica silnika, pierścienie i tłoki. Części te są niezwykle trudne do naprawy, a i koszt takiej usługi nie jest tani.