Budowa zawieszenia samochodu

Chyba każdy kierowca – a już zwłaszcza taki, który ma na swoim koncie przejechane setki tysięcy kilometrów – powinien posiadać choć podstawową wiedzę dotyczącą układu zawieszenia w samochodzie. Układ ten ma dosyć skomplikowaną budowę i posiada wiele współgrających ze sobą części, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie kierowcy i pasażerom odpowiedniego komfortu jazdy. Układ zawieszenia jest jednym z kluczowych elementów pojazdu, dlatego ważne jest, aby regularnie kontrolować jego stan. Niestety przejażdżki po polskich drogach i atrakcje w postaci dziur, nierówności i wybojów nie do końca służą zawieszeniu, co skutkuje częstymi wizytami w serwisie samochodowym. Dodatkowo cena naprawy uszkodzonego układu z reguły nie należy do najtańszych.

Zawieszeniem możemy nazwać układ części sprężystych, a także wiążących je elementów, łączących konstrukcję nośną samochodu z jego kołami. Do najważniejszych elementów należą m.in. wahacze, resory, stabilizatory, drążki skrętne i reakcyjne oraz amortyzatory. Od lat próbowano wymyślić najbardziej efektywne rozwiązanie konstrukcji zawieszenia i na dzień dzisiejszy rozróżnić możemy przede wszystkim dwa jego typy: zależne i niezależne. W zawieszeniu niezależnym, jak sama nazwa mówi, koła samochodu nie są od siebie zależne (każde jest resorowane osobno). Zawieszenie zależne natomiast działa na zasadzie połączenia kół jednej z osi (przednia lub tylna) poprzez któryś z elementów – takich jak np. resor piórowy (czyli element resorujący pod postacią sprężyny wielopłytkowej).

Najpopularniejszą chyba odmianą stosowaną w zawieszeniu niezależnym jest tzw. kolumna McPhersona, gdzie amortyzator pełni jednocześnie rolę elementu tłumiącego i prowadzącego. Kolumna McPhersona jest stosunkowo tania w produkcji i w naprawie, zajmuje także – za sprawą nieskomplikowanej budowy – niewiele miejsca. Niestety dużą wada tego rozwiązania jest jego awaryjność (łatwo uszkodzić zawieszenie na wybojach). Kolumna McPhersona powoduje także spory hałas i drgania, które przenoszone są z podłoża i układu kierowniczego.

Innym z rodzajów zawieszenia niezależnego jest zawieszenie wielowahaczowe. Tego typu układ polega na poprawnym złączeniu ze sobą wahaczy (wzdłużnych, poprzecznych) oraz drążków, co ma usprawnić prowadzenie samochodu, zapewniając odpowiedni komfort jazdy. W zawieszeniu wielowahaczowym jeden uszkodzony element ma bardzo duży wpływ na pracę pozostałych części. Niewątpliwym minusem tego układu jest również wysoki koszt jego naprawy.

Istotnym, szczególnym elementem zawieszenia, o którym warto wspomnieć jest amortyzator. Występuje on w większości pojazdów, a jego podstawowym zadaniem jest utrzymywanie kontaktu koła z podłożem. Praca amortyzatora polega także na tłumieniu drgań oraz kontrolowaniu ruchu sprężyn. Rozróżniamy dwa typy amortyzatorów – gazowe i olejowe, mimo że w obu, jako czynnik roboczy używany jest olej, a gaz wtłoczony pod wysokim ciśnieniem ma za zadanie hamować spienianie się tego oleju. Niesprawny amortyzator skutkuje przede wszystkim odrywaniem się kół samochodu od nawierzchni, a co za tym idzie utratą przyczepności i kontroli nad pojazdem.

Najnowsze wpisy

Czy można holować samochód elektryczny?

Co zrobić z samochodem elektrycznym po wypadku, kolizji, unieruchomieniu, uszkodzeniu a także po całkowitym rozładowaniu baterii? Czy można ...

Czy można holować auto na drodze szybkiego ruchu?

Czy na drogach szybkiego ruchu można holować samochód? Czy na drodze ekspresowej można holować auto? Czy na autostradzie ...

Jak holować samochód z automatyczną skrzynią biegów?

Na naszych drogach jest coraz więcej samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów. To standardowe skrzynie hydrauliczne, skrzynie dwusprzęgłowe DSG ...