Czy da się ustrzec auto przed rdzą?
Korozja – największy wróg naszego lakieru. Gdy się pojawi na samochodzie szanse na usunięcie spadają niemal do zera. Warto zatem być zapobiegliwym i dmuchać na zimne.
Korozję to skutek działania warunków atmosferycznych i soli. Na pierwszy rzut oka rdza kojarzy nam się z obniżeniem wizualnej strony naszego auta. Wiążą się z nią bardzo wysokie koszty naprawy. Jeśli korozja jest powierzchowna wyjściem jest wizyta u lakiernika. Mimo rozwoju technologi nawet fachowcy nie są w stanie w stu procentach usunąć śladu rdzy. Po każdy poprawkach na aucie pozostanie ślad. Koszty lakierowania jednego elementu to około 300-500 zł.
Zaburzenie estetyki naszego pojazdu to nie jedyny negatywny skutek pojawienia się rdzy. Zlekceważenie korozji może w efekcie skutkować obniżeniem bezpieczeństwa jazdy naszym samochodem, gdy elementy nośne, które dotknęła korozja w czasie wypadku zachowują się nieprzewidywalnie. Jeżeli rdza dotknie takie elementy jak amortyzatory czy mocowanie wahacza może to stanowić zagrożenie dla pasażerów.
Niektóre modele samochodów mogą być bardziej podatne na korozję niż inne. Np. markę Daewoo często dotyka korozja tylnej klapy i nadkoli. Podobnie rzecz się ma z niektórymi starszymi wersjami Fordów.
Jeśli chcemy uniknąć lub przynajmniej opóźnić korozję naszym samochodów musimy zadbać o profilaktykę. Można zacząć od dbania o samochód na własną rękę. Na rynku jest wiele preparatów, które możemy stosować samemu. Unikajmy jednak tych, które szumnie są nazywane uniwersalnymi. Inne środki stosujemy by zabezpieczyć samochód wewnątrz i inne na zewnątrz. Środki ochronne aplikujemy za pomocą aerozolu lub otworami technologicznymi, nie ma więc potrzeby rozkręcania poszczególnych elementów. Możemy także używać pistoletu natryskowego.
Czasami jednak niezbędna będzie wizyta w warsztacie. Np. gdy chcemy powstrzymać rozwój rdzy, która pojawiła się na starszym samochodzie. Wówczas możemy skorzystać z kompleksowego zabezpieczenia antykorozyjnego. Polega ona na wtryskiwaniu preparatów antykoryzyjnych w profile samochodu oraz zabezpieczenia podwozia warstwą konserwacyjną. Kompleksową konserwację zaleca się co najmniej raz na 3 lata.