Bieżnik opon letnich ma kluczowy wpływ na bezpieczeństwo – jak go sprawdzić?
Bieżnik opon letnich zużywa się w trakcie eksploatacji auta. Agresywna jazda, częsta jazda po mieście, częste hamowania, a także źle ustawiona geometria i zbyt niskie ciśnienie mają wpływ na przyspieszone zużycie opon. Ile powinien mieć bieżnik opon letnich, aby można było jeździć bezpiecznie? Jaka wysokość bieżnika opon letnich jest bezpieczna dla dalszej eksploatacji?
Ile bieżnika mają nowe opony letnie, kiedy kierowca zleca ich montaż w warsztacie? Standardowo jest to 8 milimetrów, ale w niektórych przypadkach może to być 9, a nawet 10 milimetrów. Jaki bieżnik mają nowe opony letnie bieżnikowane? W tym przypadku producenci takich opon także starają się nadlać nowy bieżnik do wysokości ok. 8 milimetrów.
Bieżnik opony letniej – jak jest zbudowany i jaką pełni rolę?
Bieżnik opony letniej składa się z obwodowych rowków, klocków o łagodnych krawędziach i dodatkowych elementów. W jego skład mogą wejść dodatkowe nacięcia o różnym kształcie (zazwyczaj mające kształt łagodnych łuków), obwodowe żebra poprawiające przyczepność i reakcję auta na ruchy kierownicą, a także odpowiednio wyprofilowane klocki na krawędziach.
Rowki obwodowe mają za zadanie odprowadzanie deszczu sprzed czoła opony. Pozostałe elementy dbają o przyczepność, drogę hamowania, kierowalność, sterowalność, przenoszenie siły napędowej i szybkie reagowanie na ruchy kierownicą.
Stosuje się kilka rodzajów rzeźby bieżnika opony letniej: kierunkowy, asymetryczny, standardowy itd.
Ile bieżnika powinna mieć opona letnia, aby móc bezpiecznie jeździć? Dopuszczalna głębokość bieżnika w oponach letnich jest ustalona przez polskie prawo. Minimalna wysokość bieżnika opon letnich wynosi 1,6 milimetra.
To wartość graniczna. Jeśli kierowca zostanie zatrzymany przez Policję z oponami, które mają bieżnik mniejszy niż 1,6 milimetra, może zapłacić wysoki mandat.
Warto dbać o to, aby dopuszczalny bieżnik opony letniej nie doszedł do wartości granicznej 1,6 milimetra. Opony warto wymienić na nowe już wtedy, gdy bieżnik osiągnie minimum 2 – 2,5 milimetra. Dlaczego? Odpowiedź w następnym akapicie.
Bieżnik w oponach letnich ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy
Niedoświadczonym kierowcom może wydawać się, że w poślizg można wpaść tylko w trakcie zimy lub późnej jesieni. To nieprawda. Kierowca może wpaść w poślizg także w środku gorącego lata, kiedy wjedzie w głęboką kałużę (z prędkością powyżej 60 km/h) i straci przyczepność na skutek aquaplaningu.
Od wysokości bieżnika zależy właściwe działanie systemów bezpieczeństwa aktywnego. Samochód może mieć na wyposażeniu najbardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa – ABS, ASR, ESP, system przeciwzderzeniowy, system kontroli zjazdu – i wiele innych. I żaden z nich nie zadziała w odpowiedni sposób, jeśli bieżnik opony letniej będzie zbyt niski. Dlatego warto sprawdzać jaka jest aktualnie wysokość bieżnika w oponach letnich w naszym samochodzie. I jeśli jest niższa, niż minimalna wysokość bieżnika w oponach letnich ustalona przez prawo, albo niebezpiecznie się do niej zbliża (2 – 2,5 mm), warto pomyśleć o zmianie opon.
Co się stanie, jeśli nasze auto będzie mieć opony z bieżnikiem o wysokości niższej niż 2 milimetry?
- Może wydłużyć się droga hamowania.
- Wzrośnie niebezpieczeństwo poślizgu na mokrej nawierzchni (rowki obwodowe nie będą w stanie usuwać wody sprzed czoła opony).
- Wzrośnie niebezpieczeństwo poślizgu i pojawią się problemy z wyjazdem na śliskich, zabłoconych drogach.
- Systemy aktywnego bezpieczeństwa nie będą działać we właściwy sposób.
Ile bieżnika ma nowa opona letnia, a ile bieżnika mają opony w Twoim aucie?
Z naszego tekstu już wiesz, jaka jest głębokość bieżnika nowej opony letniej. Wiesz też, jaki powinien być bieżnik w oponach letnich, aby móc bezpiecznie jeździć.
Pamiętaj, że opony w samochodzie zużywają się w trakcie eksploatacji. Im więcej jeździsz, tym opony zużywają się szybciej. Im więcej hamujesz, tym opony ścierają się szybciej. Jeśli w aucie jest źle ustawiona geometria albo są niesprawne amortyzatory – opony zużywają się szybciej. Opony można naprawiać tylko trzy razy. Jeśli ciśnienie w oponach jest zbyt małe, albo zbyt duże, to opony ulegają przyspieszonemu zniszczeniu.
H2 Warsztat wulkanizacyjny Irmar w Krakowie zaprasza!
Jeśli chcesz wymienić opony w swoim aucie – Irmar, serwis wulkanizacji w Krakowie zaprasza.
Jeśli chcesz serwisować opony wielosezonowe – zapraszamy do Irmar.
Jeśli chcesz skorygować ustawienia geometrii – profesjonalna geometria 3D w Krakowie czeka na Ciebie!