Budowa, działanie i awarie klocków hamulcowych
Klocki hamulcowe są umieszczone w zacisku hamulcowym, który jest zamontowany do zwrotnicy koła za pomocą jarzma. W momencie naciśnięcia przez kierowcę pedału hamulca, tłoczki hamulcowe dociskają klocki hamulcowe do tarczy, powodując wytworzenie siły tarcia oraz hamowanie.
Z czego są klocki hamulcowe?
Budowa klocka hamulcowego nie jest bardzo skomplikowana. Podstawą konstrukcji jest płytka nośnia, na której zamocowana jest tzw. między-warstwa. Tłumi ona wibracje oraz ochrania zacisk przed niszczącym wpływem ciepła, które wytwarza się w procesie hamowania. Na między-warstwie zamontowana jest okładzina cierna, która w momencie hamowania jest dociskana do tarczy i powoduje wytworzenie się tarcia i w efekcie wytracanie prędkości. Okładzina cierna jest wytwarzana z różnych materiałów, w zależności od producenta oraz klasy jakościowej, jednak zazwyczaj w jej skład wchodzą różne włókna, opiłki metalowe, elementy żelazne itp.
Działanie klocków hamulcowych
Kiedy naciskany jest pedał hamulca, pompa hamulcowa powoduje przepływ płynu hamulcowego przez przewody. Na końcu przewodów znajduje się tłoczek hamulcowy, który bezpośrednio współpracuje z klockami i dociska je do tarczy hamulcowej. Dzięki temu, energia kinetyczna jest zamieniana w procesie tarcia na energię cieplną.
Jak rozpoznać zużyte klocki hamulcowe?
Przyczyny awarii klocków hamulcowych mogą być różne. Wśród najbardziej powszechnych należy wymienić zabrudzenie powierzchni okładziny ciernej np. w wyniku wycieku płynu hamulcowego, silne przegrzanie klocków, będące efektem częstego, długotrwałego hamowania, a także błędy w montażu. Również uszkodzenie tarczy hamulcowej może w znacznej mierze przyczynić się do uszkodzenia samych klocków. Objawami zużytych klocków hamulcowych może być ściąganie samochodu na jedną stronę w momencie hamowania, piszczące klocki hamulcowe w samochodzie, znaczny spadek efektywności hamowania czy wyczuwalne drgania pedału w momencie hamowania.
Warto wiedzieć: Co to jest koło zamachowe dwumasowe i do czego służy?
Dlaczego klocki hamulcowe piszczą?
Istotne znaczenie ma tu grubość klocka hamulcowego. Kiedy klocki hamulcowe są już skrajnie zużyte, metalowa płytka nośna będzie tarła o tarczę powodując bardzo głośny, metaliczny pisk. Klocki hamulcowe powinny być regularnie kontrolowane, i jeżeli wykazują objawy uszkodzenia albo zużycia nie należy zwlekać z ich wymianą, Jest to element względnie tani, a ignorowanie jego awarii może doprowadzić do poważnego niebezpieczeństwa na drodze. Jaka powinna być grubość klocka hamulcowego? Przyjmuje się, że nie powinna być mniejsza niż 1,5 cm. Jeśli jest inaczej, najwyższy czas na wymianę. Powinno się to robić już w momencie gdy ich grubość klocków hamulcowych przekracza jeszcze 2 mm. Grubość nowego klocka hamulcowego zależy od jego rodzaju oraz modelu samochodu i wynosi około 9 mm.
Jak wymienić klocki hamulcowe?
Budowa klocka hamulcowego jest na tyle nieskomplikowana, że przy odrobinie umiejętności możemy to zrobić sami. Jednakże może być kłopotliwe, gdyż potrzebne są specjalne narzędzia i smary, można przy okazji uszkodzić przewód hamulcowy. Dlatego jeśli nie jesteśmy na tyle pewni swoich umiejętności, lepiej oddać auto w ręce mechaników samochodowych.
Co ile wymieniać klocki hamulcowe?
Klocki hamulcowe w samochodzie powinny wytrzymać nawet 70 tys. km. Pod warunkiem, że to dobrej jakości, markowe klocki. Te tańsze niestety mogą dać o sobie znać już przy przejechaniu 20-30 tys. km. Na rynku istnieją także klocki hamulcowe z czujnikiem zużycia, dzięki którym możemy precyzyjniej określić ile wytrzymują i zaplanować moment ich wymiany.
Zapraszamy do IRMAR Serwis w Krakowie na wymianę klocków hamulcowych!