Budowa zawieszenia samochodu
Chyba każdy kierowca – a już zwłaszcza taki, który ma na swoim koncie przejechane setki tysięcy kilometrów – powinien posiadać choć podstawową wiedzę dotyczącą układu zawieszenia w samochodzie. Układ ten ma dosyć skomplikowaną budowę i posiada wiele współgrających ze sobą części, a jego głównym zadaniem jest zapewnienie kierowcy i pasażerom odpowiedniego komfortu jazdy. Układ zawieszenia jest jednym z kluczowych elementów pojazdu, dlatego ważne jest, aby regularnie kontrolować jego stan. Niestety przejażdżki po polskich drogach i atrakcje w postaci dziur, nierówności i wybojów nie do końca służą zawieszeniu, co skutkuje częstymi wizytami w serwisie samochodowym. Dodatkowo cena naprawy uszkodzonego układu z reguły nie należy do najtańszych.
Zawieszeniem możemy nazwać układ części sprężystych, a także wiążących je elementów, łączących konstrukcję nośną samochodu z jego kołami. Do najważniejszych elementów należą m.in. wahacze, resory, stabilizatory, drążki skrętne i reakcyjne oraz amortyzatory. Od lat próbowano wymyślić najbardziej efektywne rozwiązanie konstrukcji zawieszenia i na dzień dzisiejszy rozróżnić możemy przede wszystkim dwa jego typy: zależne i niezależne. W zawieszeniu niezależnym, jak sama nazwa mówi, koła samochodu nie są od siebie zależne (każde jest resorowane osobno). Zawieszenie zależne natomiast działa na zasadzie połączenia kół jednej z osi (przednia lub tylna) poprzez któryś z elementów – takich jak np. resor piórowy (czyli element resorujący pod postacią sprężyny wielopłytkowej).
Najpopularniejszą chyba odmianą stosowaną w zawieszeniu niezależnym jest tzw. kolumna McPhersona, gdzie amortyzator pełni jednocześnie rolę elementu tłumiącego i prowadzącego. Kolumna McPhersona jest stosunkowo tania w produkcji i w naprawie, zajmuje także – za sprawą nieskomplikowanej budowy – niewiele miejsca. Niestety dużą wada tego rozwiązania jest jego awaryjność (łatwo uszkodzić zawieszenie na wybojach). Kolumna McPhersona powoduje także spory hałas i drgania, które przenoszone są z podłoża i układu kierowniczego.
Innym z rodzajów zawieszenia niezależnego jest zawieszenie wielowahaczowe. Tego typu układ polega na poprawnym złączeniu ze sobą wahaczy (wzdłużnych, poprzecznych) oraz drążków, co ma usprawnić prowadzenie samochodu, zapewniając odpowiedni komfort jazdy. W zawieszeniu wielowahaczowym jeden uszkodzony element ma bardzo duży wpływ na pracę pozostałych części. Niewątpliwym minusem tego układu jest również wysoki koszt jego naprawy.
Istotnym, szczególnym elementem zawieszenia, o którym warto wspomnieć jest amortyzator. Występuje on w większości pojazdów, a jego podstawowym zadaniem jest utrzymywanie kontaktu koła z podłożem. Praca amortyzatora polega także na tłumieniu drgań oraz kontrolowaniu ruchu sprężyn. Rozróżniamy dwa typy amortyzatorów – gazowe i olejowe, mimo że w obu, jako czynnik roboczy używany jest olej, a gaz wtłoczony pod wysokim ciśnieniem ma za zadanie hamować spienianie się tego oleju. Niesprawny amortyzator skutkuje przede wszystkim odrywaniem się kół samochodu od nawierzchni, a co za tym idzie utratą przyczepności i kontroli nad pojazdem.