Co to jest sworzeń wahacza i gdzie się znajduje w samochodzie?
Sworzeń wahacza to ważna część układu zawieszenia. Znajdziesz go w każdym samochodzie osobowym, na przedniej osi. Uszkodzony sworzeń wahacza może być przyczyną problemów z prowadzeniem samochodu i niestety, może doprowadzić do wypadku. Z naszego tekstu dowiesz się, co to jest sworzeń wahacza, jak jest zbudowany i gdzie jest zamontowany.
Sworzeń wahacza – co to jest?
Sworzeń wahacza to część wahacza zawieszenia. Czym jest wahacz? To podstawowa część zawieszenia każdego samochodu osobowego. Zadaniem wahacza jest prowadzenie koła. Wahacze to elementy z wytrzymałych stopów metali, mające kształt litery A, V albo I.
Wahacze są przymocowane do podwozia samochodu za pomocą tulei metalowo gumowych. Wahacze na przedniej osi są przymocowane do zwrotnic przednich kół. Połączenie pomiędzy wahaczem a zwrotnicą musi być z jednej strony bardzo mocne (wahacz prowadzi koło), a z drugiej umożliwiające na ruch zwrotnicy (koło musi skręcać, a do tego poruszać się dzięki pracy sprężystych części zawieszenia). Sworzeń wahacza to część, która mocuje wahacz do zwrotnicy koła, zapewniając mu mocne i równocześnie, elastyczne połączenie.
Sworzeń wahacza – gdzie jest?
Sworzeń wahacza jest na przedniej osi, łączy on wahacz ze zwrotnicą koła.
W przypadku prostego zawieszenia (najpopularniejszego), jakim jest kolumna MacPhersona, stosuje się jeden wahacz dolny. Wówczas w zawieszeniu jest jeden sworzeń wahacza, prowadzący jedno koło. Łatwo go zauważyć, to gumowy przegub pomiędzy dolną częścią zwrotnicy a wahaczem.
Przeczytaj również: Gdy szwankuje zawieszenie – co robić?
Sworzeń wahacza – budowa
Sworzeń wahacza składa się z następujących części:
- Przegubu kulowego, pracującego w smarze, w osłonie z poliamidu;
- Grubej, gumowej osłony;
- Metalowych elementów mocujących sworzeń, z jednej strony do zwrotnicy koła, z drugiej strony do wahacza.
W przypadku sworznia wymienialnego jest on montowany do wahacza za pomocą śrub i nakrętek. W przypadku sworznia niewymienialnego (zintegrowanego) jest on montowany do wahacza za pomocą nitów.
Przeczytaj również: Jak obniżyć samochód?
Sworzeń wahacza to bardzo ważna część – nie lekceważ jego awarii
Stukanie, skrzypienie, gorsze prowadzenie samochodu – to typowe oznaki awarii zawieszenia w samochodzie. W tym uszkodzonego sworznia wahacza. Pamiętaj, że (zwłaszcza w aucie z zawieszeniem przednim z kolumną MacPhersona) uszkodzony sworzeń wahacza może doprowadzić do wykrzywienia a nawet oderwania koła w trakcie jazdy. Dlatego, jeśli pojawią się objawy awarii sworznia wahacza albo innych elementów zawieszenia, nie zwlekaj, jak najszybciej odwiedź warsztat samochodowy albo Stację Kontroli Pojazdów.