Co to są wahacze w samochodzie?
To podstawowa część zawieszenia każdego współczesnego auta osobowego. Wahacze znajdziesz w małych samochodach miejskich, w samochodach kompaktowych i klasy średniej, a także w autach luksusowych i terenówkach.
Ile jest wahaczy w samochodzie? Wszystkiego dowiesz się z naszego tekstu.
Układy zawieszenia we współczesnych samochodach osobowych różnią się stopniem skomplikowania (np. zawieszenie proste i wielowahaczowe) oraz sposobem amortyzowania nierówności. Standardowo wykorzystuje się do tego sprężyny i amortyzatory, jednak w autach luksusowych sprężyny są zastępowane przez miechy powietrzne. Wcześniej stosowano też elementy hydropneumatyczne, gdzie za amortyzowanie nierówności odpowiadały olej i gaz. Zawieszenia mogą mieć różne nastawy, w zależności od typu auta. W samochodach luksusowych stosuje się nastawy miękkie, komfortowe, a w sportowych twarde, ale pozwalające lepiej trzymać się drogi. Bez względu na to, jakie to zawieszenie, jedno jest pewne. Na pewno występują w nim wahacze.
Przeczytaj również: Zawieszenie samochodu – co to jest i jak działa?
Wahacze – gdzie znajdują się w aucie?
Wahacze znajdują się tuż pod podłogą auta, przy każdym kole samochodu. Z jednej strony wahacz jest zamontowany do podwozia, za pomocą jednej albo dwóch tulei metalowo – gumowych. Z drugiej strony wahacz jest zamontowany do zwrotnicy przedniego koła, zwrotnicy tylnego koła albo tylnej belki. Wszystko zależy od rodzaju zawieszenia, zastosowanego w danym aucie.
Samochodowy wahacz – do czego służy?
Samochodowe wahacze – do czego służą? Ich zadaniem jest prowadzenie każdego koła samochodu i łączenie go we właściwy sposób z podwoziem samochodu (albo z ramą w samochodach terenowych czy też SUV).
W trakcie jazdy autem przednie koła muszą skręcać (co umożliwia praca układu kierowniczego). Przednie i tylne koła muszą mieć też możliwość poruszania się z góry na dół, na skutek pracy elementów sprężystych zawieszenia (amortyzatorów i sprężyn albo miechów powietrznych). To wszystko sprawia, że wahacz nie może być zamocowany do podwozia i do zwrotnic kół czy do tylnej belki za pomocą sztywnych połączeń. Niezbędne jest zastosowanie połączeń elastycznych. Dlatego tuleje metalowo-gumowe, wprasowane w wahacz, pozwalają na delikatne ruchy, tak samo, jak znajdujące się na końcu wahacza sworznie, czyli przeguby metalowe w gumowej osłonie, pracujące w specjalnym smarze.
Przeczytaj również: Budowa zawieszenia samochodu
Ile jest wahaczy w samochodzie osobowym?
To zależy od rodzaju zawieszenia samochodu. W popularnym zawieszeniu przednim, jakim jest kolumna MacPhersona stosuje się jeden wahacz dolny. Czyli na przedniej osi są dwa wahacze – jeden po prawej, drugi po lewej stronie.
W autach klas wyższych najczęściej stosuje się wielowahaczowe zawieszenie przednie. Standardowo składa się ono z dwóch wahaczy – dolnego i górnego. Ale niektóre konstrukcje mogą wykorzystywać nawet trzy wahacze na kolo. To sprawia, że na przedniej osi może być od czterech do sześciu wahaczy.
A co w zawieszeniu tylnym? W najpopularniejszym i najtańszym rozwiązaniu, jakim jest belka skrętna, stosuje się dwa wahacze wleczone. W autach klas wyższych, z zawieszeniem wielowahaczowym, na tylnej osi na jednym kole mogą być zastosowane dwa albo trzy wahacze. To znów sprawia, że na tylnej osi może pracować od czterech do sześciu wahaczy.
Czyli w najmniej skomplikowanym zawieszeniu (przednie kolumny MacPhersona, tylna belka skrętna) w samochodzie będą cztery wahacze.
W najbardziej rozbudowanym zawieszeniu wielowahaczowym, w samochodzie może być dwanaście wahaczy.
Uszkodzone wahacze w samochodzie? Odwiedź warsztat Irmar w Krakowie
Po przeczytaniu naszego artykułu wiesz, co to jest wahacz w aucie i wiesz, za co odpowiada wahacz. Z innych artykułów na naszym blogu dowiesz się też, jakie są objawy awarii wahaczy.
Jeśli zauważysz w swoim samochodzie objawy awarii wahaczy, jak najszybciej odwiedź nasz warsztat Irmar w Krakowie. Nasi specjaliści precyzyjnie określą, które elementy zawieszenia wymagają wymiany.