Coś stuka w aucie, ale nie wiadomo co? Czas na profesjonalną diagnostykę!
Sprawny samochód nie stuka, ani podczas uruchomienia silnika, ani podczas gaszenia silnika, ani w czasie jazdy. Jeśli stuka w zawieszeniu, stuka w silniku albo stuka w skrzyni biegów – warto jak najszybciej odwiedzić warsztat samochodowy. Najczęściej spotykanym problemem są stuki w zawieszeniu. Dlatego to na nich przede wszystkim się skoncentrujemy. Odpowiemy na szereg pytań, w tym jak sprawdzić, co stuka w zawieszeniu samochodu.
Stuki w samochodzie są zawsze objawem awarii, albo błędu montażowego. Stukać mogą niedokręcone koła podczas jazdy. Stuki mogą dochodzić z silnika samochodu, raz na zimnym silniku, a raz przy wysokich prędkościach obrotowych. Mogą oznaczać np. uszkodzenia panewek, albo inne bardzo poważne problemy. Stukać może dwumasowe koło zamachowe, przede wszystkim podczas wyłączania silnika. Każdy tego typu odgłos powinien być sygnałem ostrzegawczym dla kierowcy i powinien skierować kierowcę do warsztatu.
Przeczytaj również: Konserwacja karoserii i podwozia – dlaczego jest tak ważna?
Stuka w zawieszeniu na dziurach – co jest tego powodem?
Jak wspomnieliśmy wcześniej, najczęściej podczas jazdy samochodem, kierowcy spotykają się ze stukami, dochodzącymi z zawieszenia auta.
Najczęstsze objawy awarii to:
- Stuki w przednim zawieszeniu na małych nierównościach
- Stuki w tylnym zawieszeniu, na małych i na większych nierównościach
- Stuki w przednim zawieszeniu na większych nierównościach i podczas przejeżdżania po progach zwalniających.
- Czasami może nawet pojawić się stukanie w zawieszeniu na prostej drodze, choć zazwyczaj zawieszenie stuka podczas jazdy po nierównościach, np. po drogach szutrowych czy też piaskowych.
- Stuki w zawieszeniu przy poprzecznych nierównościach, czyli wspomnianych wcześniej progach zwalniających. W innych przypadkach zawieszenie nie stuka.
- Głuche stuki w zawieszeniu, przypominające głuche stykanie się dwóch powierzchni płaskich.
O czym mogą świadczyć tego typu hałasy, pojawiające się w trakcie jazdy? Stuki zawieszenia, których prędkość zwiększa się wraz z prędkością jazdy, mogą być spowodowane przez niedokręcone śruby albo nakrętki mocujące koła (w zależności od zastosowanego rozwiązania przez producenta pojazdu). W takim przypadku należy się zatrzymać, wyjąć z bagażnika klucz do kół i dokręcić każdą śrubę. Jeśli brakuje jakiejś śruby, albo nakrętki, należy z niewielką prędkością dojechać do warsztatu, albo do sklepu motoryzacyjnego, w celu jak najszybszego uzupełnienia braku.
Co stuka w zawieszeniu samochodu?
Zawieszenie samochodu składa się z wielu współpracujących ze sobą elementów. Każdy z nich ma inną funkcję. Są różne rodzaje zawieszeń, jednak w każdym z nich znajdziemy te same, podstawowe podzespoły.
- Wahacze, które mają za zadanie prowadzenie kół.
- Amortyzatory, które mają za zadanie utrzymywanie kontaktu kół z nawierzchnią i amortyzowanie drgań.
- Sprężyny, dbające o wysokość prześwitu i amortyzowanie drgań. Sprężyny nie występują w zawieszeniu pneumatycznym, gdzie zastępują je miechy powietrzne.
- Łączniki stabilizatora, zapewniające bezpieczeństwo podczas pokonywania zakrętów.
- Tylne belki, które prowadzą tylne koła. Nie są stosowane tam, gdzie na tylnej osi występuje zawieszenie wielowahaczowe.
Koła samochodu nie mogą być zamontowane na sztywno, jak w zabawkach. Przednie koła muszą skręcać. Wszystkie koła muszą mieć zapewnioną możliwość poruszania się na linii góra – dół, aby mogły pracować amortyzatory oraz sprężyny. Dlatego też najważniejsze części zawieszenia – wahacze – są zamontowane do nadwozia za pomocą tulei metalowo – gumowych (tak zwanych silenblockow) a do zwrotnic kół za pomocą przegubów metalowo – gumowych (sworzni wahacza). Przeguby są stosowane także w łącznikach stabilizatora. Tylne belki także są zamocowane do zawieszenia za pomocą tulei i są prowadzona przez wahacze np. wahacze wleczone.
Stukanie w zawieszeniu na nierównościach (stuki w przednim zawieszeniu na nierównościach) jest najczęściej spowodowane przez uszkodzone (wybite) tuleje metalowo gumowe wahaczy, albo uszkodzone sworznie wahaczy. Stukanie w zawieszeniu na dziurach może być spowodowane przez wymienione wyżej wahacze a także uszkodzone mocowanie amortyzatorów (górne mocowanie). Stuki w zawieszeniu przy skręcaniu mogą oznaczać uszkodzenia sprężyn przedniego zawieszenia, albo łączników stabilizatora.
Co stuka w tylnym zawieszeniu samochodu? W tym przypadku stukać mogą także zużyte wahacze, albo zużyte tuleje tylnej belki. Wszystko zależy od tego, jak zawieszenie w danym aucie jest skonstruowane.
Przeczytaj również: Geometria kół – ma bezpośredni wpływ na stan zawieszenia
Stuka zawieszenie – czy to niebezpieczne?
Stuki w zawieszeniu na nierównościach ostrzegają kierowcę przed tym, że w jego samochodzie dzieje się coś niedobrego. Awarie zawieszenia są niebezpieczne. Jeśli coś stuka w zawieszeniu, należy w miarę szybko odwiedzić warsztat Dlaczego? Uszkodzone zawieszenie może być powodem pogorszonego prowadzenia, dłuższej drogi hamowania (uszkodzone amortyzatory) a nawet wypięcia się i oderwania koła w trakcie jazdy (uszkodzony sworzeń wahacza). Dlatego nie warto czekać.
Zawieszenie stuka na dziurach, albo przy skręcaniu? Odwiedź IRMAR!
Jeśli w Twoim aucie pojawiło się stukanie w tylnym zawieszeniu, albo w przednim – odwiedź nasz warsztat. Nasi mechanicy przeprowadzą dokładną diagnostykę i ustalą, który podzespół jest odpowiedzialny za stukanie. Wymienimy go. Następnie ustawimy geometrię zawieszenia. Twoje auto będzie sprawne i bezpieczne.
Jeśli w Twoim aucie jest inne źródło stuków, np. stuka w zawieszeniu przy ruszaniu, także odwiedź nasz serwis.