Jak działa czujnik temperatury płynu chłodzącego?

czujnik-temperatury-plynu-chlodzacego

Temperatura silnika jest jednym z najważniejszych parametrów jego pracy. Kiedy dojdzie do uszkodzenia systemu odpowiedzialnego za kontrolowanie temperatury, może to doprowadzić do nieprzyjemnych dla portfela konsekwencji, takich jak wzrost zużycia paliwa czy znaczne skrócenie żywotności elementów silnika. Ponadto, zbyt wysoka temperatura pracy motoru będzie powodowała zwiększoną emisję spalin oraz negatywnie wpłynie na płynność jego pracy. Za co odpowiada czujnik temperatury płynu chłodzącego? Za informowanie kierowcy o podnoszącej się temperaturze.

Zasada działania czujnika temperatury płynu chłodzącego

Jak działa czujnik temperatury płynu chłodzącego? To bardzo niewielki element, który mierzy tylko kilka centymetrów. Jego dolna część, wyposażona w sensor, jest zanurzona w płynie chłodniczym. Z kolei górna, nagwintowana część czujnika temperatury płynu chłodzącego, posiada gniazdko do którego wpina się przewód sterownika ECU. Najczęściej można spotkać dwa podstawowe rodzaje czujników temperatury silnika. Pierwszy z nich ma ujemny współczynnik temperaturowy i jest rozwiązaniem powszechnie stosowanym we współczesnych autach. Wraz ze wzrostem temperatury, jego oporność maleje. Drugi rodzaj czujnika temperatury cieczy chłodzącej działa na odwrotnej zasadzie. Sonda ma dodatni współczynnik temperaturowy, i kiedy temperatura rośnie, jej napięcie i oporność również rosną. To rozwiązanie było stosowane w starszych systemach chłodzących. Gdzie znajduje się czujnik temperatury płynu chłodzącego? W bloku silnika, w bezpośrednim styku z płynem chłodniczym.

Zobacz także: Wyższe spalanie w silnikach Diesla – zajmij się nim jak najszybciej

Czujnik temperatury płynu chłodzącego – jak sprawdzić?

Czujnik temperatury płynu chłodzącego, jak każda inna część samochodowa, może ulec awarii i spowodować szereg problemów. Po czym poznać, że coś jest z nim nie tak? Objawy uszkodzonego czujnika temperatury płynu chłodzącego są jednoznaczne. Sygnałem może być zwiększony pobór paliwa, więc jeśli auto pali więcej niż zwykle, warto sprawdzić czujnik temperatury. W skutek jego usterki może także dojść do problemów z uruchomieniem jednostki napędowej oraz jej zmniejszonej wydajności. Dzieje się tak ze względu na błędne obliczenia proporcji mieszanki paliwowo-powietrznej. Objawami zepsutego czujnika temperatury płynu chłodzącego będzie także przegrzewanie się silnika, nieregularne wskazania temperatury na desce rozdzielczej, specyficzny, ostry dźwięk silnika na jałowym biegu. Da też o sobie znać kontrolka.

Czujnik temperatury płynu chłodzącego – wymiana

Kiedy już dojdzie do uszkodzenia czujnika temperatury cieczy chłodzącej, konieczna będzie wymiana czujnika temperatury płynu chłodzącego. Jest to element nienaprawialny, a skoro już trzeba wydać pieniądze na nowy, warto zaopatrzyć się w produkt wysokiej jakości, od sprawdzonego producenta. Oszczędzanie na czujniku płynu chłodniczego nie ma większego sensu, gdyż jeśli on zawiedzie, może dojść do o wiele poważniejszych i kosztowniejszych awarii. Nie jest to element szczególnie drogi, zwłaszcza mając na uwadze odpowiedzialność, która na nim spoczywa. Wymianę czujnika temperatury płynu chłodzącego najlepiej przeprowadzić w naszym serwisie.

Zobacz także: Czujnik ciśnienia oleju – zasada działania

Najnowsze wpisy

Od kiedy zimowe paliwo na stacjach?

Zimowe paliwo na stacjach jest ważne dla każdego kierowcy, który ma auto z silnikiem diesla (silnikiem wysokoprężnym). Chroni ...

Czy można holować samochód elektryczny?

Co zrobić z samochodem elektrycznym po wypadku, kolizji, unieruchomieniu, uszkodzeniu a także po całkowitym rozładowaniu baterii? Czy można ...

Czy można holować auto na drodze szybkiego ruchu?

Czy na drogach szybkiego ruchu można holować samochód? Czy na drodze ekspresowej można holować auto? Czy na autostradzie ...