Czy można holować na sztywnym holu?
Holowanie na sztywnym holu to mniej popularna metoda holowania samochodów osobowych. Bardziej popularne jest holowanie aut na lince. Holowanie sztywne (holowanie auta na sztywnym holu) jest regulowane przepisami ruchu drogowego. Co warto o nim wiedzieć?
Holowanie auta na sztywnym holu jest mniej popularne przede wszystkim dlatego, że standardowa linka holownicza zabiera bardzo mało miejsca w bagażniku. Tymczasem sztywny hol jest sporych rozmiarów i jest kilkakrotnie droższy od linki. Niestety, w sieci pojawiają się również nieprawdziwe stwierdzenia na temat sztywnego holu. Głównie chodzi o holowanie na sztywnym holu bez kierowcy.
Holowanie na sztywnym holu zapewnia znacznie większe możliwości, niż holowanie na lince. Dlatego stosuje się je przede wszystkim w przypadku aut dostawczych i ciężarowych. Holowanie ciężarówki na sztywnym holu jest znacznie prostsze, niż transportowanie jej na lawecie.
Holowanie na sztywnym holu – co jest potrzebne?
Zestaw do sztywnego holu składa się zazwyczaj z trzech metalowych elementów, które trzeba ze sobą połączyć za pomocą prostych elementów blokujących. Cały zestaw jest standardowo pakowany w przenośne etui, które można przewozić w bagażniku samochodu.
Holowanie na sztywnym holu pozwala na holowanie znacznie cięższych aut. Standardowy, podstawowy hak, pozwala na holowanie auta, które waży 2 tony.
Holowanie na sztywno wymaga znacznie więcej czasu na zmontowanie holu, niż w przypadku linki.
Uwaga! Jest też specjalny rodzaj sztywnego holu. To tak zwany motyl. Jego montaż jest bardzo skomplikowany, a cena bardzo wysoka (kilka tys. złotych). Z racji tego nie stosują go kierowcy, ale raczej firmy zajmujące się holowaniem. Choć szczerze mówiąc, zdecydowanie bardziej preferują one lawety.
Przeczytaj również: Jak wyczyścić podsufitkę w samochodzie?
Sztywny hol bez kierowcy – przepisy
W sieci często pojawiają się pytania o hol sztywny bez kierowcy. Kierowcy pytają, czy możliwe jest holowanie sztywne, w którym w aucie holowanym nie ma kierowcy.
Nie, nie jest możliwe. W aucie holowanym musi być kierowca.
Czy można holować na sztywnym holu auto, które jest uszkodzone?
Holowanie sztywne nie pozwala na holowanie auta mocno uszkodzonego. Samochód musi mieć sprawny układ kierowniczy i co najmniej jeden układ hamulcowy (standardowy układ hamulców albo hamulec awaryjny).
Sztywny hol – przepisy
- Odległość pomiędzy samochodem holującym a holowanym to maksymalnie 3 metry.
- Sztywny hol musi być oznaczony za pomocą chorągiewek w kolorze czerwonym lub żółtym, albo za pomocą czerwono – białych pasków ostrzegawczych.
- Nie wolno holować samochodów na autostradach. W tym przypadku zawsze musisz wezwać lawetę.
- W przypadku holowania po terenie zabudowanym, musisz holować z prędkością do 30 km/h, poza terenem zabudowanym do 60 km/h.
- Samochód holowany musi mieć zamontowany z tyłu trójkąt ostrzegawczy. Po lewej stronie.
- Nie włączaj świateł awa
Pamiętaj, że w wielu sytuacjach najbezpieczniejsze rozwiązanie to wezwanie lawety.
Przeczytaj również: Jak przeprowadzić renowację felg stalowych?