Czym charakteryzuje się płyn do spryskiwaczy? Jakie są rodzaje płynu do spryskiwaczy?
Płyn do spryskiwaczy to jeden z podstawowych płynów eksploatacyjnych, dzięki któremu kierowca może czyścić przednią i tylną szybę. W autach z reflektorami ksenon płyn do spryskiwaczy służy także do czyszczenia kloszy przednich reflektorów. Co warto wiedzieć o płynie do spryskiwaczy?
Płyn do spryskiwaczy w aucie – jakie pełni zadania?
Płyn do spryskiwaczy magazynowany jest w zbiorniczku z tworzywa sztucznego, który jest zlokalizowany w pobliżu jednego z przednich nadkoli (prawego lub lewego, w zależności od producenta auta). W dolnej części zbiorniczka znajduje się elektryczna pompka, zasilana z instalacji elektrycznej auta. Spryskiwacze do samochodu (spryskiwacze do szyb) zamontowane są w górnej części przedniej maski i w górnej części tylnej szyby. A także przed przednimi kloszami lamp, w samochodach, które mają reflektory ze źródłami światła typu ksenon.
Pompka połączona jest przewodami z tworzywa sztucznego ze spryskiwaczami. Kiedy kierowca uruchamia wycieraczki albo same spryskiwacze (w zależności od auta i wybranego ustawienia), sterownik uruchamia pompkę, zanurzoną w zbiorniczku. Pompka tłoczy płyn pod odpowiednim ciśnieniem do spryskiwaczy. A same spryskiwacze powodują rozpryskiwanie płynu po szybie.
Nie zawsze w autach stosuje się spryskiwacze do szyb. W ostatnich latach wynaleziono system, w którym płyn do spryskiwaczy tłoczony jest do ramion wycieraczek. Dzięki temu zużywa się go mniej, a same pióra wycieraczek lepiej czyszczą i mają lepszy poślizg.
Jakie zadania pełni płyn do spryskiwaczy?
- Podstawowe zadanie to czyszczenie przedniej i tylnej szyby oraz rozpuszczanie znajdujących się na niej zanieczyszczeń.
- Płyn nie powinien się pienić. Powinien szybko spływać, zmywając zanieczyszczenia.
- Dobry płyn do spryskiwaczy zawiera w swoim składzie dodatki, które zwiększają poślizg gumowych piór wycieraczek. Dzięki temu znacząco zwiększają okres eksploatacji wycieraczek i zmniejszają hałas podczas ich pracy.
- Zimowy płyn do spryskiwaczy musi być odporny na zamarzanie, aby mógł funkcjonować w warunkach mrozu. Odporność zależna jest od producenta płynu. Najczęściej do minus piętnastu albo minus dwudziestu stopni.
- Płyn zawiera też dodatki zapachowe, aby zwiększyć przyjemność z korzystania z niego.
- Płyn do spryskiwaczy musi być bezpieczny dla lakieru, uszczelek i elementów gumowych auta.
Płyn do spryskiwaczy w tabletkach, w koncentracie i gotowy – wszystkie rodzaje płynów do spryskiwaczy
Są dwa podstawowe rodzaje płynu do spryskiwaczy:
- Płyn letni – przeznaczony do stosowania w okresie wiosny, lata i jesieni.
- Płyn zimowy – przeznaczony do stosowania zimą, późną jesienią i wczesną wiosną. Od płynu letniego różni się jedynie dodatkiem alkoholu. Dodatek alkoholu w odpowiednim stężeniu zapobiega zamarzaniu płynu zimowego, nawet w bardzo niskich temperaturach.
Płyn do spryskiwaczy oferowany jest w różnych formach:
- Gotowy płyn do spryskiwaczy, w opakowaniach 1l lub 5l, dostępny w sklepach motoryzacyjnych i supermarketach. Może mieć różne marki i reprezentować różną jakość.
- Płyn do spryskiwaczy w ASO, z logo producenta auta. Taki płyn jest zazwyczaj bardzo drogi, ale równocześnie bardzo skuteczny.
- Płyn do spryskiwaczy w koncentracie. Należy go rozwodnić w odpowiednich proporcjach, najlepiej z wodą zdemineralizowaną albo destylowaną. Może mieć pojemność od kilkudziesięciu
- Płyn do spryskiwaczy tabletki. Początkowo przeznaczony dla warsztatów samochodowych, aby te nie musiały przeznaczać dużych powierzchni magazynowych na przechowywanie kanistrów i butelek z płynem do spryskiwaczy. Od pewnego czasu sprzedawany także dla odbiorców indywidualnych. Płyn do spryskiwaczy w tabletkach – opinie na jego temat są dość różnorodne. Zależnie od producenta. Niektórzy klienci go chwalą, inni z kolei narzekają na niską jakość. Czasami zdarza się, że taki płyn po rozrobieniu ma niską skuteczność, powoduje smużenie przez wycieraczki, albo zostawia kredowe ślady na szybie. Tabletki płynu do spryskiwaczy pozwalają też na stworzenie mocnego i skutecznego płynu. Jeśli kierowca doda 2 albo 3 tabletki zamiast jednej do określonej ilości wody.
Producenci płynów starają się również wzbogacać ich skład poprzez dodatek różnych substancji, mających zwiększyć skuteczność. Przykładem może być płyn do spryskiwaczy z nanocząsteczkami, które mają zwiększyć skuteczność czyszczenia i poślizg piór wycieraczek na powierzchni szyby pojazdu. Można znaleźć też płyn do spryskiwaczy na owady, którego składniki pomagają usuwać ślady owadów z szyb, ale na pewno nie można go używać do czyszczenia lakieru ze śladów owadów.
Przeczytaj również: Co się dzieje z zimowkami latem? Dlaczego warto zmienić opony zimowe na letnie, kiedy rozpocznie się wiosna?
Płyn do spryskiwaczy – cena
Ile kosztuje płyn do spryskiwaczy? To zdecydowanie najtańszy płyn eksploatacyjny do samochodu.
- Najtańszy płyn do spryskiwaczy można kupić już za kilka złotych (opakowanie 5 litrów). Takie płyny są najczęściej dostępne w supermarketach. Ale można je też kupować na portalach internetowych, często prosto od producentów. Z racji niskiej ceny trudno oczekiwać wysokiej jakości. Jednak w większości przypadków jakość jest zadowalająca.
- Najdroższe płyny są dostępne w ASO. W tym przypadku za litrowe opakowanie płynu trzeba zapłacić od 20 do nawet 50 złotych. Płyny są jednak bardzo skuteczne i mają ładny zapach.
- Koncentraty mają różną pojemność i różne ceny. Niektóre z nich można rozrabiać w stosunku 1:100. To sprawia, że ich zakupu może być najbardziej ekonomiczny. A do tego wygodny, bo nie trzeba przechowywać całego dużego opakowania. Wystarczy jedynie dorabiać płyn na bieżąco.
Czy płyn do spryskiwaczy jest szkodliwy?
Wielu kierowców zadaje sobie pytanie o to, czy płyn do spryskiwaczy może być szkodliwy. Głównie chodzi o płyn do spryskiwaczy z metanolem. Metanol to alkohol. Metanol w płynie do spryskiwaczy występował jedynie w płynach zimowych. Jak wspomnieliśmy wcześniej, alkohol w płynie do spryskiwaczy zapobiega zamarzaniu płynu w niskich temperaturach.
Wydawać by się mogło, że zawartość metanolu nie powinna mieć jakiegokolwiek wpływu na zdrowie kierowcy. Bo przecież nikt przy zdrowych zmysłach nie pije płynu do spryskiwaczy (choć zdarzały się takie przypadki i późniejsze zatrucia). Jednak metanol z płynu do spryskiwaczy może być również wdychany do organizmu kierowcy i pasażerów. W jaki sposób? Na przykład zimą, kiery uruchomione jest ogrzewanie i wlot powietrza z zewnątrz, a kierowca czyści szyby z użyciem spryskiwaczy. Często czuć w kabinie zapach płynu do spryskiwaczy. W aerozolu mogą znajdować się też cząsteczki szkodliwego metanolu.
Zgodnie z przepisami, od 2019 roku zawartość metanolu w zimowym płynie do spryskiwaczy nie może przekroczyć 0,6 procent całości (wcześniej do 3 procent). Zatem trudno będzie obecnie znaleźć w sprzedaży płyn do spryskiwaczy na metanolu.
Najczęściej stosowane są mieszaniny metanolu z etanolem. Można też kupić płyn do spryskiwaczy bez metanolu, jednak będzie on droższy (co nie oznacza, że drogi).
Po prostu, przed zakupem płynu, trzeba dokładnie przeczytać jego etykietę. Dobry płyn do spryskiwaczy będzie miał na etykiecie certyfikat bezpieczeństwa.
Podsumowując: płyn do spryskiwaczy metanol czy etanol? Bezpieczny dla człowieka jest etanol. Dlatego, jeśli to możliwe, warto sprawdzać skład płynu przed zakupem.
Przeczytaj również: Czym charakteryzuje się płyn do spryskiwaczy?