Ile wytrzymuje koło dwumasowe?
Ile wytrzymuje dwumasa w dieslu? Ile wytrzyma dwumasa eksploatowana w benzynie? Czy można przewidzieć wytrzymałość koła dwumasowego? Sprawdzimy, od czego ona zależy.
Dwumasowe koło zamachowe to podzespół układu napędowego, montowany w wielu współczesnych samochodach z silnikami benzynowymi oraz w praktycznie każdym współczesnym samochodzie z silnikiem diesla. Dwumasowe koło zamachowe montowane jest w miejsce standardowego koła zamachowego (jednomasowego) na wale korbowym. Jego zadaniem jest przenoszenie mocy z silnika na skrzynię biegów, za pośrednictwem sprzęgła.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat budowy i działania dwumasowego koła zamachowego – przeczytaj nasz wcześniejszy artykuł: Co to jest dwumasowe koło zamachowe i jak działa?
Dlaczego zaczęto stosować dwumasowe koła zamachowe?
Współczesne silniki generują mnóstwo drgań. Zwłaszcza silniki diesla i małolitrażowe silniki benzynowe. Drgania generowane przez silnik, po załączeniu sprzęgła, przechodzą na skrzynię biegów i na półosie napędowe. Drgania te są bardzo destrukcyjne dla podzespołów skrzyni biegów i dla półosi napędowych. Dlatego zastosowano dwumasowe koła zamachowe, które te drgania tłumią, poprzez zastosowane w nich tłumiki drgań skrętnych.
Nietrudno się domyślić, jak kosztowna jest naprawa skrzyni biegów. Lepiej ją chronić przed uszkodzeniami.
Drgania, generowane przez silnik przechodzą również na kabinę auta. Drgania wyczuwalne w kabinie samochodu to przede wszystkim utrata komfortu przez kierowcę i pasażerów. To nie do pomyślenia nie tylko w samochodzie premium, ale także w najtańszym samochodzie.
Ponadto drgania kabiny także są destrukcyjne dla wyposażenia kabiny. Mogą na przykład powodować przyspieszone zużycie szeregu elementów mechanicznych, elektrycznych i elektronicznych.
Dwumasowe koło zamachowe skutecznie przed tym chroni.
Dlaczego większość kierowców martwi się o to, ile wytrzymuje dwumasa?
Dlaczego żywotność koła dwumasowego jest tak istotna dla kierowcy? Dlaczego kierowcy szukają odpowiedzi na pytanie „ile wytrzymuje koło dwumasowe”?
Odpowiedź jest prosta – ze względu na koszty.
Pojawiające się kłopoty z dwumasowym kołem zamachowym zwiastują bardzo duże wydatki. Dlatego też stan koła dwumasowego jest ważny również przy zakupie auta z drugiej ręki.
Dwumasowe koło zamachowe kosztuje przeciętnie od 1200 do 3000 zł (są i droższe do aut premium i sportowych z dużymi silnikami). Koło dwumasowe trzeba wymienić razem ze sprzęgłem, a samo sprzęgło kosztuje od 250 do 1000 zł. Opłaca się zakup zestawów dwumasowego koła zamachowego, w skład których wchodzi koło dwumasowe i sprzęgło jednego producenta.
Droga jest też wymiana dwumasy, ze względu na pracochłonność. Mechanik musi zdemontować całą skrzynię biegów, a potem wymienić w niej olej. Wymiana dwumasowego koła wraz ze sprzęgłem może kosztować od 600 do 1000 zł.
Ile wytrzymuje dwumasa w dieslu i w benzynie?
Czy można oszacować żywotność dwumasy? W pewnym stopniu tak. Nie da się tego zrobić dokładnie, bo na żywotność dwumasowego koła zamachowego wpływa mnóstwo czynników. Ale spróbujmy.
Ile wytrzymuje dwumasa w dieslu? W idealnych warunkach, przy odpowiedniej eksploatacji, może wytrzymać nawet do 300 tys. km przebiegu. Dobry wynik to 200 tys. km.
Ile wytrzymuje dwumasa w benzynie? Jeśli współpracuje z silnikiem o większej pojemności, zazwyczaj służy dłużej. Najwięcej drgań generują silniki małolitrażowe, współczesne doładowane jednostki benzynowe. W idealnych warunkach dwumas w benzynie powinien wytrzymać do 200 tys. km przebiegu.
Ale… Idealne warunki trudne są do osiągnięcia. Co sprawia, że dwumasowe koło zamachowe niszczy się przed czasem?
- Uszkodzenia sprzęgła. A jak wiadomo, trzeba je wymieniać razem. Ruszanie z piskiem opon, ruszanie ze śliskich miejsc na pełnym gazie – to wszystko skraca żywot sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego.
- Agresywna jazda. W trakcie agresywnej jazdy nie tylko niszczy się sprzęgło, ale samo dwumasowe koło zamachowe, które jest narażone na dodatkowe, silne drgania.
- Częsta jazda po mieście, zwłaszcza przerywana, związana z wielokrotnym uruchamianiem silnika i ruszaniem z miejsca.
- Ekojazda, w tym hamowanie silnikiem. W tym przypadku widoczna jest jawna sprzeczność, bo przecież elektronika współczesnych aut zmusza kierowców do ekojazdy.
- Podzespoły niskiej jakości stosowane do naprawy, czyli np. chińskie dwumasowe koła zamachowe.
Dowiedz się, jak wydłużyć życie dwumasowego koła zamachowego. To bardzo wartościowa wiedza dla każdego kierowcy.
Jeśli w Twoim samochodzie pojawią się objawy zużycia dwumasowego koła zamachowego – jak najszybciej odwiedź nasz warsztat w Krakowie. Dobierzemy odpowiedni zestaw dwumasowego koła zamachowego i sprzęgła, dokonamy szybkiej i sprawnej wymiany.