Ile wytrzymuje koło dwumasowe?

ile-wytrzymuje-kolo-dwumasowe

Ile wytrzymuje dwumasa w dieslu? Ile wytrzyma dwumasa eksploatowana w benzynie? Czy można przewidzieć wytrzymałość koła dwumasowego? Sprawdzimy, od czego ona zależy.

Dwumasowe koło zamachowe to podzespół układu napędowego, montowany w wielu współczesnych samochodach z silnikami benzynowymi oraz w praktycznie każdym współczesnym samochodzie z silnikiem diesla. Dwumasowe koło zamachowe montowane jest w miejsce standardowego koła zamachowego (jednomasowego) na wale korbowym. Jego zadaniem jest przenoszenie mocy z silnika na skrzynię biegów, za pośrednictwem sprzęgła.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej na temat budowy i działania dwumasowego koła zamachowego – przeczytaj nasz wcześniejszy artykuł: Co to jest dwumasowe koło zamachowe i jak działa?

Dlaczego zaczęto stosować dwumasowe koła zamachowe?

Współczesne silniki generują mnóstwo drgań. Zwłaszcza silniki diesla i małolitrażowe silniki benzynowe. Drgania generowane przez silnik, po załączeniu sprzęgła, przechodzą na skrzynię biegów i na półosie napędowe. Drgania te są bardzo destrukcyjne dla podzespołów skrzyni biegów i dla półosi napędowych. Dlatego zastosowano dwumasowe koła zamachowe, które te drgania tłumią, poprzez zastosowane w nich tłumiki drgań skrętnych.
Nietrudno się domyślić, jak kosztowna jest naprawa skrzyni biegów. Lepiej ją chronić przed uszkodzeniami.
Drgania, generowane przez silnik przechodzą również na kabinę auta. Drgania wyczuwalne w kabinie samochodu to przede wszystkim utrata komfortu przez kierowcę i pasażerów. To nie do pomyślenia nie tylko w samochodzie premium, ale także w najtańszym samochodzie.
Ponadto drgania kabiny także są destrukcyjne dla wyposażenia kabiny. Mogą na przykład powodować przyspieszone zużycie szeregu elementów mechanicznych, elektrycznych i elektronicznych.
Dwumasowe koło zamachowe skutecznie przed tym chroni.

Dlaczego większość kierowców martwi się o to, ile wytrzymuje dwumasa?

Dlaczego żywotność koła dwumasowego jest tak istotna dla kierowcy? Dlaczego kierowcy szukają odpowiedzi na pytanie „ile wytrzymuje koło dwumasowe”?
Odpowiedź jest prosta – ze względu na koszty.

Pojawiające się kłopoty z dwumasowym kołem zamachowym zwiastują bardzo duże wydatki. Dlatego też stan koła dwumasowego jest ważny również przy zakupie auta z drugiej ręki.
Dwumasowe koło zamachowe kosztuje przeciętnie od 1200 do 3000 zł (są i droższe do aut premium i sportowych z dużymi silnikami). Koło dwumasowe trzeba wymienić razem ze sprzęgłem, a samo sprzęgło kosztuje od 250 do 1000 zł. Opłaca się zakup zestawów dwumasowego koła zamachowego, w skład których wchodzi koło dwumasowe i sprzęgło jednego producenta.
Droga jest też wymiana dwumasy, ze względu na pracochłonność. Mechanik musi zdemontować całą skrzynię biegów, a potem wymienić w niej olej. Wymiana dwumasowego koła wraz ze sprzęgłem może kosztować od 600 do 1000 zł.

Ile wytrzymuje dwumasa w dieslu i w benzynie?

Czy można oszacować żywotność dwumasy? W pewnym stopniu tak. Nie da się tego zrobić dokładnie, bo na żywotność dwumasowego koła zamachowego wpływa mnóstwo czynników. Ale spróbujmy.
Ile wytrzymuje dwumasa w dieslu? W idealnych warunkach, przy odpowiedniej eksploatacji, może wytrzymać nawet do 300 tys. km przebiegu. Dobry wynik to 200 tys. km.
Ile wytrzymuje dwumasa w benzynie? Jeśli współpracuje z silnikiem o większej pojemności, zazwyczaj służy dłużej. Najwięcej drgań generują silniki małolitrażowe, współczesne doładowane jednostki benzynowe. W idealnych warunkach dwumas w benzynie powinien wytrzymać do 200 tys. km przebiegu.

Ale… Idealne warunki trudne są do osiągnięcia. Co sprawia, że dwumasowe koło zamachowe niszczy się przed czasem?

  • Uszkodzenia sprzęgła. A jak wiadomo, trzeba je wymieniać razem. Ruszanie z piskiem opon, ruszanie ze śliskich miejsc na pełnym gazie – to wszystko skraca żywot sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego.
  • Agresywna jazda. W trakcie agresywnej jazdy nie tylko niszczy się sprzęgło, ale samo dwumasowe koło zamachowe, które jest narażone na dodatkowe, silne drgania.
  • Częsta jazda po mieście, zwłaszcza przerywana, związana z wielokrotnym uruchamianiem silnika i ruszaniem z miejsca.
  • Ekojazda, w tym hamowanie silnikiem. W tym przypadku widoczna jest jawna sprzeczność, bo przecież elektronika współczesnych aut zmusza kierowców do ekojazdy.
  • Podzespoły niskiej jakości stosowane do naprawy, czyli np. chińskie dwumasowe koła zamachowe.

Dowiedz się, jak wydłużyć życie dwumasowego koła zamachowego. To bardzo wartościowa wiedza dla każdego kierowcy.

Jeśli w Twoim samochodzie pojawią się objawy zużycia dwumasowego koła zamachowego – jak najszybciej odwiedź nasz warsztat w Krakowie. Dobierzemy odpowiedni zestaw dwumasowego koła zamachowego i sprzęgła, dokonamy szybkiej i sprawnej wymiany.

Najnowsze wpisy

Jakie dokumenty są obowiązkowe w samochodzie?

Czy prawo określa obowiązkowe dokumenty w aucie? Jakie obowiązkowe dokumenty podczas kontroli drogowej musi okazać kierowca? Bez jakich ...

Światła przeciwmgielne – czym są i kiedy można ich używać?

Światła przeciwmgielne - kiedy można z nich korzystać? Jak włączyć światła przeciwmgłowe przednie? Czy światła przeciwmgielne tylne są ...

Jak urządzić warsztat samochodowy?

Chcesz otworzyć warsztat samochodowy? Nie wiesz, jak go wyposażyć? Zastanawiasz się, jak urządzić warsztat samochodowy, żeby było to ...