Jak działa układ chłodzenia w samochodzie?

jak-dziala-uklad-chlodzenia-w-samochodzie

Czy wiesz, jak działa układ chłodzenia silnika Twojego auta? Czy wiesz, jakie elementy układu chłodzenia są stosowane przez producenta Twojego auta? Wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu.

Kilkadziesiąt lat temu w samochodach stosowano dwa rodzaje układu chłodzenia: powietrzny i cieczowy, z wymuszonym obiegiem cieczy chłodzącej. Od wielu lat producenci montują tylko i wyłącznie układ cieczowy. Chłodzenie silnika powietrzem zdaje egzamin jedynie w małych motorowerach.

Jaką rolę pełni układ chłodniczy w samochodzie?

Układ chłodniczy samochodu pełni cztery podstawowe zadania:

  • Odprowadzanie nadmiarowego ciepła z silnika spalinowego (silnika benzynowego albo silnika diesla);
  • Chłodzenie dodatkowych podzespołów, podpiętych pod układ chłodzenia: chłodnicy oleju silnikowego, chłodnicy oleju przekładniowego w automatycznej skrzyni biegów, chłodnicy spalin zaworu EGR, reduktora gazu w samochodach z instalacją LPG;
  • Utrzymywanie temperatury roboczej silnika;
  • Oddawanie ciepła do układu ogrzewania kabiny samochodu, za pośrednictwem nagrzewnicy i wentylatora elektrycznego.

Przeczytaj również: Wszystko o płynie chłodniczym

Budowa układu chłodniczego w samochodzie

Układ chłodzenia samochodu z silnikiem spalinowym składa się z następujących podzespołów:

  • Pompy cieczy chłodzącej (popularnie zwanej pompą wody), która jest napędzana przez pasek rozrządu, łańcuch rozrządu, dodatkowy pasek lub łańcuch, w zależności od rodzaju silnika. Zadaniem pompy cieczy chłodzącej jest wprowadzenie cieczy chłodzącej w ruch i nadanie jej odpowiedniego ciśnienia.
  • Kanałów chłodniczych w silniku. Płyn chłodzący przepływa przez nie, odbierając nadmiarowe ciepło z silnika i utrzymując silnik w temperaturze roboczej.
  • Nagrzewnicy – gorący płyn wpływa do niej po otwarciu zaworów. Jak otwiera się te zawory? Robi to kierowca, gdy uruchamia ogrzewanie.
  • Gumowych przewodów chłodniczych.
  • Termostatu – to urządzenie, które otwiera się, gdy płyn chłodniczy osiągnie wyższą temperaturę. Po uruchomieniu silnika, płyn chłodniczy krąży po tak zwanym małym obiegu, omijając chłodnicę. Dzięki temu silnik rozgrzewa się szybciej, tak samo, jak olej silnikowy. Po osiągnięciu wysokiej temperatury (ok. 90 st. C), termostat otwiera się. Płyn chłodniczy trafia do dużego obiegu, przepływając przez chłodnicę.
  • Chłodnicy samochodowej. To podzespół zamontowany z przodu auta. Płyn chłodniczy trafia do górnej części chłodniczy i spływa na dół szeregiem kanalików z elementami metalowymi (radiatorami). Chłodnica jest schładzana przez pęd powietrza podczas jazdy. Atrapa chłodnicy i otwory w silniku są ukształtowane tak, aby pęd powietrza kierował się na chłodnicę.
  • Wentylatora chłodnicy. Wentylator uruchamiany jest wtedy, gdy auto jedzie bardzo wolno, stoi w korku, stoi z włączonym silnikiem na biegu jałowym albo gdy jest bardzo gorąco. Wentylator zastępuje pęd powietrza. Producenci samochodów stosują wentylatory elektryczne albo napędzane sprzęgłem wiskotycznym.
  • Czujnika temperatury płynu chłodniczego – to niewielki element pomiarowy, który przekazuje dane o temperaturze płynu chłodniczego do sterownika silnika. Poza tym czujnik inicjuje uruchamianie elektrycznego wentylatora chłodnicy.

Układ chłodzenia w samochodzie – schemat – https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Uk%C5%82ad_ch%C5%82odzenia_silnika_spalinowego.svg

Nowe elementy układu chłodzenia w najnowszych samochodach

Powyższy schemat układu chłodzenia silnika pokazuje prosty układ chłodzenia, stosowany w starszych autach. W ciągu ostatnich lat pojawiło się kilka zmian.
Jakich? Przede wszystkim proste, standardowe termostaty zostały zastąpione termostatami sterowanymi elektronicznie. Dzięki nim sterownik silnika może odpowiednio sterować temperaturą płynu chłodniczego – w zależności od potrzeb.
Niektórzy producenci aut spalinowych oraz wielu producentów aut z napędem hybrydowym zaczęło stosować pompy cieczy chłodzącej napędzane elektrycznie (przez silnik elektryczny). Tego typu pompa jest sterowana przez sterownik silnika, który w zależności od obciążenia silnika, może zwiększać lub zmniejszać obroty pompy, uzyskując większe lub mniejsze ciśnienie płynu chłodniczego.

Problemy z układem chłodzenia? Serwis układu chłodzenia? Odwiedź IRMAR!

Profesjonalny warsztat samochodowy Irmar w Krakowie to idealne miejsce do tego, aby przeprowadzić serwis układu chłodzenia (płukanie układu i wymiana płynu chłodniczego), sprawdzić szczelność i wydajność układu a także dokonać jego naprawy.
Nasi specjaliści dysponują odpowiednią wiedzą, doświadczeniem i sprzętem, dzięki którym będą w stanie sprawdzić, serwisować i naprawić układ chłodzenia Twojego silnika.
Naprawa i serwisowanie układu chłodzenia w Krakowie – zapraszamy do Irmar!

Najnowsze wpisy

Od kiedy zimowe paliwo na stacjach?

Zimowe paliwo na stacjach jest ważne dla każdego kierowcy, który ma auto z silnikiem diesla (silnikiem wysokoprężnym). Chroni ...

Czy można holować samochód elektryczny?

Co zrobić z samochodem elektrycznym po wypadku, kolizji, unieruchomieniu, uszkodzeniu a także po całkowitym rozładowaniu baterii? Czy można ...

Czy można holować auto na drodze szybkiego ruchu?

Czy na drogach szybkiego ruchu można holować samochód? Czy na drodze ekspresowej można holować auto? Czy na autostradzie ...