Jak zadbać o samochód z silnikiem diesla, aby przejechał jak najdłużej bez awarii?
Jak jeździć dieslem, żeby go nie zepsuć? Oto jest pytanie. Samochody z silnikami diesla wymagają odpowiedniego traktowania. W przeciwnym razie kierowca musi liczyć się z szeregiem problemów technicznych. A wraz z nimi, na bardzo wysokie wydatki. W poniższym tekście odpowiemy na szereg pytań: jak jeździć dieslem z turbiną, jak jeździć dieslem z DPF, czy też jak jeździć dieslem z dwumasą?
Samochody z silnikami diesla maja ogromną zaletę – to bardzo niskie zużycie paliwa. Nawet wtedy, gdy silnik diesla napędza duży samochód (SUV, kombi klasy D, E), to zużycie paliwa jest niewysokie i akceptowalne przez kierowcę. Samochody z silnikami diesla mają niestety dużą wadę. To koszty napraw osprzętu silnika, które są bardzo wysokie. A, niestety, trzeba je wliczyć w ogólny koszt eksploatacji samochodu.
Każdy diesel się zepsuje, prędzej czy później. Bo żaden element osprzętu nie jest wieczny. W gestii kierowcy leży to, żeby do awarii doszło po przejechaniu jak największej ilości kilometrów. Jak prawidłowo jeździć dieslem, żeby nie dochodziło szybko do drogich awarii? Po to właśnie powstał nasz poradnik.
Przykład: jeśli kierowca nie dba o dwumasowe koło zamachowe, albo turbosprężarkę, będzie trzeba je wymienić nawet po przejechaniu zaledwie 30 – 50 tys. km przebiegu. Tymczasem odpowiednia eksploatacja pozwala przedłużyć czas bezawaryjnej eksploatacji zarówno dwumasowego koła zamachowego, jak i turbosprężarki, nawet do przebiegu rzędu 200 – 250 tys. kilometrów.
Które podzespoły w autach z silnikami diesla są najbardziej kłopotliwe?
Do najbardziej kłopotliwych podzespołów, powodujących kosztowne awarie, zaliczają się:
- Wtryskiwacze układu wtryskowego Common Rail;
- Zawory recyrkulacji spalin EGR;
- Turbosprężarki;
- Dwumasowe koła zamachowe;
- Filtry cząstek stałych DPF i FAP;
- Układy selektywnej redukcji katalitycznej SCR.
Jak prawidłowo jeździć dieslem, żeby nie uszkodzić wtryskiwaczy?
Aby wtryskiwacze układu Common Rail służyły jak najdłużej, należy:
- Stosować paliwo wysokiej jakości z pewnego źródła;
- Jak najczęściej wymieniać filtr paliwa, chroniący układ Common Rail przed zanieczyszczeniami;
- Co pewien czas stosować środki – dodatki do paliwa, mające na celu usuwanie zanieczyszczeń z układu paliwowego w dieslach.
Profesjonalna wymiana filtra paliwa – a także innych filtrów – zapraszamy do Irmar!
Jak jeździć dieslem z zaworem EGR?
Zawór recyrkulacji spalin blokuje się. Jest też powodem tłustych osadów, które gromadzą się w kolektorze dolotowym silnika i powodują problemy z jego właściwą pracą. Przez to silnik nie może pracować właściwie.
- Raz w roku, zwłaszcza wtedy, gdy auto jest eksploatowane na krótkich trasach, warto odwiedzić warsztat i zlecić czyszczenie zaworu recyrkulacji spalin EGR, a także kolektora dolotowego z osadów. Mechanicy stosują do tego specjalne środki czyszczące.
Jak jeździć dieslem z turbiną?
Turbosprężarka wymaga odpowiedniego traktowania przez kierowcę, aby się nie psuła. O czym należy pamiętać?
- Utrzymywać właściwy poziom oleju silnikowego i stosować olej silnikowy, zgodny z zaleceniami producenta auta. Regularnie wymieniać olej.
- Unikać dynamicznej jazdy samochodem, zanim silnik osiągnie temperaturę roboczą.
- Silnik musi pracować minimum 30 sekund na biegu jałowym, zanim zostanie wyłączony. Zapobiega to koksowaniu oleju na łopatkach turbiny.
Profesjonalny serwis olejowy – zapraszamy do Irmar! Terminowa wymiana oleju silnikowego ma wpływ na trwałość turbosprężarki i całego silnika samochodu.
Jak jeździć dieslem z dwumasą?
Jak należy traktować dwumasowe koło zamachowe, żeby się szybko nie zepsuło?
- Dwumasowe kolo zamachowe psuje się od: gwałtownego przyspieszania, ruszania z piskiem opon oraz hamowania silnikiem. Dwumasowe koło zamachowe zużywa się w przyspieszonym tempie, gdy auto jest stale eksploatowane w mieście, na krótkich trasach (częste uruchamianie – częsta zmiana biegów).
Jak jeździć dieslem z filtrem cząstek stałych?
Jak jeździć dieslem, żeby nie zapchać DPF? Jak jeździć dieslem po mieście? Jak jeździć dieselm na krótkich odcinkach?
- Częsta jazda po mieście powoduje zapychanie filtra DPF w przyspieszonym tempie.
- Przynajmniej raz w tygodniu należy wyjechać za miasto i przejechać kilkadziesiąt kilometrów po trasie, z prędkością 70 – 100 km/h. Większe obciążenie silnika sprawi, że do układu wydechowego trafią spaliny o bardzo wysokiej temperaturze (powyżej 600 st. C), które wypalą zalegającą w DPF sadzę.
- Można stosować specjalne środki do czyszczenia DPF albo obniżające temperaturę samozapłonu sadzy (jak w filtrach FAP).
- Warto unikać przyspieszania z niskich obrotów.
- Problemy w silniku, takie jak awarie wtryskiwaczy, również wpływają na przyspieszone zapchanie filtra cząstek stałych.
Jak jeździć dieslem z układem SCR (selektywnej redukcji katalitycznej)?
- W tym przypadku kierowca musi pamiętać o dwóch rzeczach. Pierwsza, to regularne tankowanie płynu AdBlue i dbanie o to, aby jego odpowiednia ilość znajdowała się w zbiorniczku. Brak płynu AdBlue w zbiorniczku spowoduje obniżenie mocy silnika przez komputer. Może też dojść do zablokowania zapłonu przez komputer sterujący.
- Druga sprawa to ochrona auta zimą przed silnym mrozem. W temperaturze powyżej minus 11 st. C plyn AdBlue krystalizuje, co może spowodować zapchanie całego układu SCR.
Jak jeździć dieslem w zimie?
W pierwszych tygodniach zimy warto wlać do baku deprasator, czyli specjalny środek, zapobiegający wytrącaniu się parafiny z paliwa. Potem jest on dodawany do paliwa przez dystrybutorów. W trakcie zimy należy pamiętać o naładowaniu akumulatora i o ochronie auta przed mrozem.
Odpowiednie traktowanie auta z silnikiem diesla sprawi, że okres eksploatacji podzespołów znacząco się wydłuży. Im mniej awarii tym mniejsze koszty eksploatacji samochodu. O to przecież chodzi.