Kłopoty z dwumasowym kołem zamachowym

Czy wiesz po czym poznać że koło dwumasowe jest do wymiany? Czy można jeździć, gdy w aucie jest uszkodzona dwumasa? Objawy uszkodzenia są na szczęście dość charakterystyczne, dzięki czemu możesz łatwo wychwycić, że w Twoim aucie jest uszkodzone koło dwumasowe.

Objaw dwumasy, która jest uszkodzona, może pojawić się w jednym aucie po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów, a w innych po przejechaniu dwustu tysięcy kilometrów. Szybkość, z jaką zużywa się dwumasowe koło zamachowe zależy od sposobu eksploatacji auta (miasto – trasa, koło zużywa się podczas częstej jazdy w mieście), sposobu jazdy (jazda spokojna vs ekojazda i jazda agresywna, które niszczą dwumasowe koło zamachowe) a także jakości części i rodzaju jednostki napędowej.

Koło dwumasowe – objawy awarii

Musisz pamiętać, że dwumasowego koło zamachowe współpracuje ze sprzęgłem. Obydwa podzespoły należy wymieniać razem. Zatem objawy dwumasy do wymiany to nie jedyne sygnały ostrzegawcze. Także standardowe objawy awarii zużytego sprzęgła to oznaka, że trzeba wymienić koło dwumasowe. Obydwa podzespoły (koło dwumasowe i sprzęgło) są często sprzedawane w specjalnych zestawach jednego producenta. To ułatwia dobór części.

Objawy – koło dwumasowe:

  • Wyczuwalne drgania po uruchomieniu silnika – drży cała kabina auta, przez co nie ma mowy o komforcie jazdy;
  • Hałasy i stuki z okolic skrzyni biegów;
  • Szarpanie przy ruszaniu i przy zmianie biegów;
  • Czasami nierówna praca jednostki napędowej.

Objawy dwumasy w dieslu i w benzynie są takie same. Czasami w silnikach wysokoprężnych koło dwumasowe głośno stuka podczas wyłączania silnika. Wielu kierowcom wydaje się, że to typowy objaw awarii (zużyta dwumasa w dieslu). Jednak nie zawsze tak jest. Za stuki może być odpowiedzialna przepustnica.

Wiesz już jakie objawy generuje uszkodzone koło dwumasowe. Objawy awarii sprzęgła to:

  • Woń spalonego asfaltu podczas ruszania;
  • Problemy ze zmianą biegów, czasami całkowita niemożność zmiany biegu:
  • Utrata mocy podczas jazdy pod górę, a czasami problemy z podjazdem pod górę.

Koło dwumasowe – kiedy wymienić? Kiedy pojawią się powyższe objawy awarii, warto skierować auto do mechanika, aby ten potwierdził, że dwumasa lub sprzęgło są do wymiany. Jeszcze raz przypominamy – zgodnie z regułami sztuki, awaria jednego lub drugiego podzespołu wymaga wymiany obydwu.

Jeśli chcesz lepiej poznać budowę i działanie dwumasowego koła zamachowego, przeczytaj również: Czym jest dwumasowe koło zamachowe?

Uszkodzone koło dwumasowe – czy można jeździć?

Dwumas do wymiany. Objawy awarii są wyraźne. Zastanawiasz się nad tym, czy możesz jeździć dalej? I jak długo możesz jeździć z uszkodzonym dwumasowym kołem zamachowym?

Musisz pamiętać o tym, w jakim celu w samochodzie zastosowano dwumasowe koło zamachowe. Jego zadaniem jest ochrona skrzyni biegów i półosi napędowych przed drganiami, które je niszczą. Ponadto dwumasowe koło zamachowe neutralizuje drgania, generowane przez silnik, które przechodzią na kabinę. Kiedy te drgania są odczuwalne, na skutek awarii koła, psują one komfort jazdy. Ale to nie jedyny problem. Nadmierne drgania są bardzo szkodliwe dla wszystkich części samochodu, przymocowanych do karoserii. A zatem im dłużej będziesz jeździć z uszkodzonym dwumasowym kołem zamachowym, tym większe prawdopodobieństwo awarii skrzyni biegów, uszkodzenia półosi napędowych i wielu podzespołów, zamontowanych do karoserii.

Uszkodzone lub zużyte sprzęgło z kolei uniemożliwi Ci normalne korzystanie z samochodu. Nawet niewielkie wzniesienie może być trudne do pokonania, a w pewnym momencie może dojść do sytuacji, w której nie będzie w stanie zmienić biegu.

Dodatkowe ważne kwestie

Uszkodzone koło dwumasowe benzyna – objawy są takie same, jak w dieslach? Tak, zazwyczaj objawy awarii są takie same.

Uszkodzona dwumasa – kiedy wymienić? Wiesz już, że uszkodzeniu uległo sprzęgło lub koło dwumasowe? Kiedy wymienić? Najlepiej w ciągu kilku tygodni od pierwszych objawów awarii. Pamiętaj, że naprawa skrzyni biegów może wynieść wiele tysięcy złotych.

Wymień dwumasowe koło zamachowe wraz ze sprzęgłem i staraj się tak eksploatować auto, aby maksymalnie wydłużyć życie tego podzespołu.

Jak to zrobić? Przeczytaj nasz poradnik – Jak wydłużyć życie dwumasowego koła zamachowego

Odpowiednio eksploatowane koło dwumasowe może pracować nawet do 250 tys. km przebiegu, tak samo, jak sprzęgło.

Uszkodzone koło dwumasowe – objawy już znasz. Gdzie wymienić?

Dwumas do wymiany? Odwiedź warsztat samochodowy Irmar w Krakowie. W naszej firmie wymienimy dwumasowe koło zamachowe wraz ze sprzęgłem w krótkim czasie, w profesjonalny sposób. W trakcie wymiany musimy, zgodnie z regułami sztuki, wymienić również olej w skrzyni biegów. Po kilku godzinach odbierzesz w pełni sprawne auto. Zapraszamy do Irmar!

Najnowsze wpisy

Jakie dokumenty są obowiązkowe w samochodzie?

Czy prawo określa obowiązkowe dokumenty w aucie? Jakie obowiązkowe dokumenty podczas kontroli drogowej musi okazać kierowca? Bez jakich ...

Światła przeciwmgielne – czym są i kiedy można ich używać?

Światła przeciwmgielne - kiedy można z nich korzystać? Jak włączyć światła przeciwmgłowe przednie? Czy światła przeciwmgielne tylne są ...

Jak urządzić warsztat samochodowy?

Chcesz otworzyć warsztat samochodowy? Nie wiesz, jak go wyposażyć? Zastanawiasz się, jak urządzić warsztat samochodowy, żeby było to ...