Co to jest koło zamachowe dwumasowe i do czego służy?
Tradycyjne koło zamachowe jest konstrukcją relatywnie prostą. Mówiąc w skrócie, jest to metalowy talerz, którego zadaniem jest przenoszenie energii w celu wykonania pomocniczych suwów silnika. W miarę rozwoju motoryzacji i coraz większych momentów obrotowych silników w dolnych zakresach obrotów, powstało udoskonalone rozwiązanie, spełniające tę samą funkcję – dwumasowe koło zamachowe.
Koło zamachowe dwumasowe – w jakich silnikach?
Dwumasa a jednomasa to nie to samo. O ile klasyczne koło zamachowe jest pojedynczym elementem, w którym nie ma za bardzo co się zepsuć, z kołem zamachowym dwumasowym sprawa ma się zupełnie inaczej. O ile z zewnątrz wygląda ono podobnie do swojego starszego brata, budowa koła dwumasowego różni się od niego i to znacząco. Koło dwumasowe, jak wskazuje jego nazwa, składa się z dwóch talerzy, pomiędzy którymi zamontowany został tłumik drgań skrętnych. Sprawia on, że dwie części „dwumasu” mogą się poruszać względem siebie i to o kąt rzędu 80 stopni. Zastanawiasz się czy zamachowe koło dwumasowe jest w silnikach benzynowych, czy tak jak pierwotnie znajduje się tylko w samochodach z silnikiem diesla? Kiedyś rzeczywiście tak było – dwumas oznaczał turbodoładowanie. Obecnie około połowa samochodów z silnikiem benzynowym wyposażonych jest w zamachowe koło dwumasowe. Czy automat ma koło dwumasowe? Obecnie samochody z automatyczną skrzynią biegów także są wyposażone w dwumasę.
Zobacz także: Kłopoty z dwumasowym kołem
Do czego służy koło dwumasowe?
Skoro „dwumas” pełni tą samą rolę, co tradycyjne koło zamachowe, to po co się go stosuje? Wraz z rozwojem silników, rozmiary kół zamachowych zmniejszały się, gdyż duży „zamach” negatywnie wpływał na czas reakcji silnika na gaz i dawał wrażenie ociężałości. Jednak mniejsze, lżejsze koła, mają swoje wady. Główną z nich są wibracje na niskich obrotach, które są przenoszone na skrzynie biegów i prowadzą do jej szybszej eksploatacji. Za co odpowiada „dwumasa”? Dzięki tłumikowi drgań skrętnych eliminuje ten problem. Niestety, jest cena, którą trzeba zapłacić za ten postęp motoryzacyjny. Ceną tą jest awaryjność. W przeciwieństwie do tradycyjnego koła zamachowego, koło dwumasowe cechuje się wysoką awaryjnością, a cena jego wymiany nie należy do najniższych. Sprawdzenie koła dwumasowego można wykonać samodzielnie, gwałtownie dodając gazu przy niskiej pracy silnika. Jeśli usłyszymy niepokojące dźwięki lub poczujemy nietypowe szarpnięcia, może to świadczyć o awarii dwumasowego koła zamachowego.
Czy auto z kołem zamachowym dwumasowym jest dla każdego?
Koło zamachowe dwumasowe, które w zasadzie składa się z dwóch pojedynczych kół zamachowych, jest narażone na duże przeciążenia. Budowa koła dwumasowego sprawia, że jeden z jego elementów współpracuje z wałem napędowym silnika, natomiast drugi ze skrzynią biegów. Sprawia to, że kierowcy, którzy jeżdżą lekkomyślnie, mogą ponieść tego dotkliwą cenę. Dlatego, aby dbać o trwałość koła dwumasowego kierowca powinien stosować się do kilku zasad, m.in. łagodnego ruszania i unikania hamowania silnikiem. Każde bowiem gwałtowne ruszanie z miejsca bardzo obciąża „dwumas” i może doprowadzić do jego awarii. W zasadzie każda forma częstego i mocnego obciążania układu napędowego jest dla koła dwumasowego szkodliwa. Jako, że co do zasady tego elementu się nie naprawia, tylko wymienia, koszt może być bolesny. Może on sięgać nawet kilku tysięcy złotych, a często zaleca się jednoczesną wymianę sprzęgła, które współpracuje z „dwumasem” (tzw. dwumasa w sprzęgle, sprzęgło dwumasowe). Z tego względu przed zakupem auta wyposażonego w to rozwiązanie należy zrobić rachunek sumienia i zastanowić się, czy preferowany styl jazdy nie będzie bombą z opóźnionym zapłonem.