Obniżenie samochodu poprzez zmiany w konstrukcji zawieszenia – jak obniżyć samochód?
Obniżenie zawieszenia to jeden ze sposobów sportowego tuningowania samochodów. Auto z niskim prześwitem doskonale trzyma się drogi, świetnie wchodzi w zakręty i idealnie prowadzi się po autostradach. Ale za to sprawia problemy podczas jazdy po mieście, nie wspominając o pokonywaniu dróg poza miastem.
Jak obniżyć samochód? Jak zmniejszyć prześwit?
Obniżenie zawieszenia to nic innego, jak zmniejszenie prześwitu. Czym jest prześwit? To odległość od nawierzchni drogi do podwozia samochodu (najniżej położonego elementu podwozia), mierzona w milimetrach. W samochodach sportowych i rajdowych jest ona jak najniższa. W niektórych limuzynach – również. Można przyjąć, że średnio prześwit w eleganckim aucie z silnikiem o dużej mocy wynosi ok. 140 milimetrów. W samochodach terenowych i naśladujących je SUV jest wręcz odwrotnie – w nich montuje się zawieszenie o jak największym prześwicie. Dzięki temu pojazd jest bardziej odporny na uszkodzenia, podczas jazdy po drogach niskiej jakości. Znacząco zmniejsza się niebezpieczeństwo uderzenia elementami podwozia o wystające garby na drodze.
Jakie elementy zawieszenia samochodu odpowiadają za fabryczny prześwit? W samochodzie ze standardowym zawieszeniem za wysokość prześwitu odpowiadają sprężyny i amortyzatory. Zatem obniżenie auta to modyfikacja wysokości sprężyn i skoku amortyzatorów. To jednak nie wszystko.
Przeczytaj również: Stuki w zawieszeniu – co je powoduje?
Jak obniżyć auto bez gwintu? Może warto wybrać samochód z zawieszeniem o zmiennej wysokości prześwitu?
Czy warto modyfikować zawieszenie w aucie? Nie zawsze. Każdy kierowca powinien wiedzieć, że od wielu lat są w sprzedaży auta, w których można regulować wysokość zawieszenia, w zależności od potrzeb kierowcy. To samochody z zawieszeniem pneumatycznym (przede wszystkim luksusowe limuzyny i SUV) a także starsze pojazdy z zawieszeniem hydropneumatycznym (przede wszystkim samochody francuskie). W tego typu autach zamiast standardowych, stalowych sprężyn, producenci stosowali poduszki gazowo – olejowe (w zawieszeniu hydropneumatycznym) oraz miechy powietrzne (w zawieszeniu hydropneumatycznym). W tego typu pojazdach kierowca może obniżać wysokość prześwitu, w zależności od potrzeb.
Niski prześwit – do jazdy autostradowej, z większymi prędkościami.
Wysoki prześwit – do jazdy po mieście i po drogach niskiej jakości.
Może warto rozważyć taki wybór?
Obniżenie samochodu – plusy i minusy
Przed podjęciem decyzji o obniżeniu zawieszenia, warto poznać plusy i minusy takiego rozwiązania.
Auto z obniżonym zawieszeniem zapewnia:
- świetne wchodzenie w zakręty – samochód dobrze trzyma się drogi;
- dobre prowadzenie – ze względu na niżej (niż standardowo) położony środek ciężkości;
- lepsza aerodynamika;
- ciekawszy wygląd, w przypadku aut sportowych;
- szybka reakcja na ruchy kierownicą
- samochód odrobinę szybciej zatrzymuje się i nieco lepiej przyspiesza, ze względu na krótsze sprężyny .
Auto z obniżonym zawieszeniem ma też wady. To:
- niski komfort jazdy – kola wyłapują znacznie więcej nierówności;
- większy hałas;
- możliwość łatwego uszkodzenia samochodu podczas jazdy poza miastem i po mieście;
- niemożność pokonywania wielu przeszkód, np. poduszek zwalniających, wysokich krawężników podczas parkowania. Istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia podwozia samochodu (załamania przewodu hamulcowego, urwania układu wydechowego, uszkodzenia układu wydechowego, uszkodzenia miski olejowej);
- koszty przerobienia auta, które nie tylko obejmują obniżenie zawieszenia sprężynami 10”, jak myśli wielu użytkowników aut.
Przeczytaj również: Skrzypienie zawieszenia – przyczyny
Jak obniżyć samochód w profesjonalny sposób?
Metoda pierwsza – to modyfikacja układu zawieszenia, poprzez zastosowanie sprężyn i amortyzatorów o mniejszym skoku. Nie można obniżyć zawieszenia, stosując jedynie same sprężyny. Konieczne jest zastosowanie obydwu elementów. Dodatkowo należy we właściwy sposób zmodyfikować geometrię zawieszenia auta, aby na skutek innego ustawienia kół nie zwiększyć drogi hamowania, nie powodować uszkodzeń układu kierowniczego i zapewnić właściwy ruch koła w nadkolu pojazdu. W ten sposób można obniżyć zawieszenie nawet o 40 milimetrów. Koszt to kilka tysięcy złotych.
Ułatwieniem są gotowe zestawy sprężyn i amortyzatorów, przeznaczone do konkretnych pojazdów. W ten sposób unika się długotrwałego szukania odpowiednich podzespołów.
Jak obniżyć zawieszenie w inny sposób? Można zastosować zawieszenie gwintowane. Czym ono się charakteryzuje? W tym przypadku stosuje się specjalne amortyzatory z gwintem oraz elementy dodatkowe (nakrętki i talerze), przeznaczone do ustawiania sprężyny wzdłuż jej osi. W tym przypadku regulacji wysokości prześwitu dokonuje się za pomocą klucza.
Jak obniżyć zawieszenie w samochodzie, a równocześnie móc powracać do ustawień fabrycznych?
W samochodzie można zamontować zawieszenie pneumatyczne, które naśladuje fabryczne wyposażenie aut premium. Taki układ składa się z kompresora, sterownika, pilota, butli z powietrzem (w bagażniku) i miechów powietrznych, zastępujących sprężyny w zawieszeniu. W tym przypadku kierowca nie jest skazany na jedno ustawienie, tylko może je regulować za pomocą pilota, zależnie od potrzeb (niskie zawieszenie na autostrady, wysokie do miasta). To rozwiązanie drogie, ale funkcjonalne.
Interesuje Cię obniżanie zawieszenia? Zapraszamy do IRMAR w Krakowie
Nasz warsztat posiada świetne wyposażenie i doświadczony personel, który zrealizuje Twoje marzenie o niższym zawieszeniu w aucie. Nasi specjaliści doradzą Ci, które rozwiązanie będzie najlepsze. Zapraszamy do IRMAR w Krakowie.