Przewód hamulcowy pękł! Jak naprawić pęknięty przewód hamulcowy?
Pęknięty przewód hamulcowy może doprowadzić do zmniejszenia skuteczności hamowania, a nawet do całkowitej utraty możliwości hamowania. Nietrudno się domyślić, że to może doprowadzić do wypadku i tragedii na drodze. Jak naprawić pęknięty przewód hamulcowy w samochodzie?
Płyn hamulcowy to płynna część układu hamulcowego, dzięki której elementy robocze układu mogą działać we właściwy sposób. Płyn hamulcowy jest też wykorzystywany przez aktywne systemy bezpieczeństwa (ABS, ASR i ESP, system przeciwzderzeniowy) oraz inne (np. układ kontroli zjazdu czy układ zapobiegający staczaniu się auta podczas ruszania pod górę). Układ hamulcowy, w którym pracuje płyn hamulcowy, musi być szczelny. W przypadku pojawienia się nieszczelności takich jak rozwarstwiony albo pęknięty przewód hamulcowy, pojawiają się poważne problemy. I ogromne zagrożenie dla bezpieczeństwa.
Przeczytaj również: Dbaj o swoje hamulce!
Co to jest przewód hamulcowy?
Jak działa układ hamulcowy? Po naciśnięciu hamulca przez kierowcę, pompa hamulcowa nadaje płynowi odpowiednie ciśnienie. Stosuje się obecnie pompy dwutłokowe, albowiem auta mają specjalne zabezpieczenia na wypadek wycieku płynu. To zabezpieczenie to dwuobwodowy układ hamulcowy. W razie wycieku płynu hamulcowego z przodu, pojazd będzie hamować kołami tylnej osi. I odwrotnie.
Poza samą pompą hamulcową, stosuje się dodatkowe urządzenie, które zwiększa siłę nacisku na pedał hamulca. Dzięki niemu kierowca nie musi naciskać na pedał hamulca ze zwiększoną siłą, aby uzyskać bardzo dużą siłę hamowania.
Płyn hamulcowy jest tłoczony do zacisków hamulcowych za pomocą przewodów hamulcowych. Stosuje się dwa rodzaje przewodów hamulcowych.
- Rodzaj pierwszy: sztywne przewody hamulcowe. Produkowane są one ze stali albo z miedzi, które to materiały mogą być dodatkowo pokryte warstwą ochronną, np. gumą. Pomiędzy poszczególnymi odcinkami stosuje się szczelne i bardzo mocne połączenia. Sztywne przewody hamulcowe prowadzą płyn hamulcowy z pompy do krańców nadwozia pojazdy.
- Sztywne przewody hamulcowe są też wykorzystywane przez aktywne systemy bezpieczeństwa, takie jak ABS, ASR i ESP. Ich pompy hydrauliczne są wpięte w układ hamulcowy auta i wykorzystują te same przewody hamulcowe, co standardowy układ hamulcowy samochodu.
- Rodzaj drugi: elastyczne przewody hamulcowe. Produkowane są one z gumy, która jest wzmocniona przez metalowe zbrojenie. Elastyczne przewody hamulcowe łączą sztywne przewody hamulcowe (dochodzące do krańców nadwozia) z zaciskami hamulcowymi. W zaciskach hamulcowych płyn hamulcowy wyciera nacisk na tłoczki hamulcowe. Przez to wysuwają się one, a pojazd może hamować.
- Podobnie działają aktywne systemy bezpieczeństwa. W razie potrzeby ABS, ASR i ESP powodują przyhamowanie odpowiedniego koła poprzez nadanie ciśnienia płynowi hamulcowego i wysunięcie określonego tłoczka w zacisku hamulcowym.
Pęknięty przewód hamulcowy – przyczyny
Dlaczego przewód hamulcowy może pęknąć? Dzieje się tak w następujących sytuacjach:
- Sztywne przewody hamulcowe mogą zostać uszkodzone na skutek działania korozji. Do ataków korozji dochodzi najczęściej tam, gdzie przewody skręcają albo tam, gdzie mają wyprofilowane łuki. Korozja osłabia materiał. Płyn hamulcowy w trakcie pracy układu hamulcowego, a także aktywnych systemów bezpieczeństwa, osiąga bardzo duże skoki ciśnienia. To powoduje, że w pewnym momencie na skutek naporu płynu hamulcowego dochodzi do uszkodzenia przewodu – i pęknięty przewód hamulcowy jest powodem wycieku płynu.
- Sztywne przewody hamulcowe mogą też zostać uszkodzone, kiedy auto uderzy spodem o coś twardego. Może wtedy dojść nie tylko do pęknięcia, ale do zatkania. Zatkany przewód hamulcowy jest tak samo groźny, jak pęknięty przewód. Blokuje on przepływ płynu hamulcowego do zacisku.
- Do korozji sztywnych przewodów hamulcowych może też dojść na skutek tego, że w układzie stosowany jest stary płyn hamulcowy. Taki płyn traci swoje właściwości ochronne, antykorozyjne. Pojawienie się korozji jest kwestią czasu.
- Elastyczne przewody hamulcowe starzeją się na skutek utraty właściwości przez gumę. Guma może się kruszyć, może tracić elastyczność, mogą pojawiać się w niej mikropęknięcia, powodujące wycieki płynu hamulcowego (to tzw. rozwarstwiony przewód hamulcowy).
Do czego prowadzi uszkodzony przewód hamulcowy?
Uszkodzony przewód hamulcowy powoduje wyciek płynu hamulcowego z układu (co można zaobserwować na zbiorniczku płynu hamulcowego). W przypadku zablokowania przewodu (zagniecenia go), poziom płynu się nie obniża, ale auto nie może hamować we właściwy sposób.
Uszkodzony przewód hamulcowy to obniżona skuteczność hamowania i niewłaściwa praca aktywnych systemów bezpieczeństwa. To wszystko prowadzi do wypadku i tragedii.
Przeczytaj również: Kontrola hamulców – jeśli pojawiły się objawy awarii – nie zwlekaj!
Jak naprawić pęknięty przewód hamulcowy?
Kierowcy, którzy rozpoznali taką awarię u siebie, zastanawiają się – jak uszczelnić przewód hamulcowy, który pękł, albo uległ rozwarstwieniu?
Nie ma jakiejkolwiek możliwości uszczelnienia przewodu hamulcowego, ani sztywnego, ani elastycznego.
Jak naprawić pęknięty przewód hamulcowy w samochodzie osobowym?
- W przypadku elastycznego przewodu hamulcowego należy zakupić odpowiedni (dobrany do konkretnego modelu) przewód i zlecić jego wymianę w warsztacie.
- W przypadku sztywnego przewodu hamulcowego należy wyciąć cały jego uszkodzony odcinek, następnie zastosować w jego miejsce nowy przewód uniwersalny. Jego końcówki trzeba odpowiednio zarobić, aby zapewnić połączeniom wytrzymałość i szczelność.
- Po zakończonej wymianie przewodów hamulcowych należy wymienić płyn hamulcowy i odpowietrzyć układ hamulcowy.
Jeśli w Twoim samochodzie pojawiły się niepokojące sygnały dotyczące pracy układu hamulcowego – jak najszybciej odwiedź nasz warsztat w Krakowie.
Jeśli Twoje auto gorzej hamuje, piszczy i hałasuje podczas hamowania, jeśli ściąga podczas hamowania albo widzisz obniżający się poziom płynu hamulcowego – nie ryzykuj! Czekamy na Ciebie w Irmar, w Krakowie! Nasi specjaliści zajmą się Twoim samochodem i przywrócą mu pełną sprawność.