Serwisowanie klimatyzacji w samochodzie

Jeszcze pod koniec ubiegłego wieku samochód wyposażony w klimatyzację był luksusem, na który mogli pozwolić sobie tylko nieliczni użytkownicy dróg. Kosztowny „dodatek” wyposażenia samochodowego w przeciągu ostatnich dziesięciu lat stał się standardowym elementem niemal każdego auta. Dzięki klimatyzacji możemy rozkoszować się powiewem chłodnego powietrza – co przydaje się w szczególności podczas upalnych dni. Niewielu kierowców zdaje sobie jednak sprawę z  tego, że o „klimę” trzeba odpowiednio dbać, co jakiś czas przeprowadzając dezynfekcję układu czy uzupełnić czynnik chłodniczy.

Układ klimatyzacji jest dość skomplikowany i wymaga odpowiedniej eksploatacji. Niewłaściwa pielęgnacja „klimy” w naszych samochodach może doprowadzić do pogorszenia jej wydajności, a  także – co gorsza – może być szkodliwa dla zdrowia. Każdy układ klimatyzacji składa się z kilku stałych elementów, a zasada jego działania polega po prostu na schładzaniu ciepłego powietrza przez czynnik chłodniczy układu. W skład takiego czynnika wchodzą specjalne środki konserwujące. Jeśli klimatyzacja jest przez dłuższy czas nieużywana, stopniowo przestają one spełniać swoją funkcję. Dlatego powinniśmy regularnie włączać „klimę” w naszych samochodach. Nawet wtedy, gdy temperatura na zewnątrz pojazdu raczej nie zachęca do jazdy w „przyjemnym powiewie”. Najlepiej, gdy klimatyzacja uruchamiana będzie raz na dwa-trzy tygodnie (nawet zimą), na około dziesięć minut. Wtedy przyczynimy się do przedłużenia jej skutecznego działania, przy okazji unikając wiecznie zaparowanych szyb.

Mniej więcej raz do roku kierowca auta wyposażonego w układ klimatyzacji powinien wykonać jej standardowy przegląd. Choć przyjęło się, że taką czynność należy wykonać w sezonie letnim, najlepszą do tego porą jest wczesna wiosna. Dzięki temu zaoszczędzimy sporo czasu poprzez uniknięcie kolejek, dodatkowo koszt takiej usługi będzie o wiele niższy niż w przypadku, gdybyśmy zdecydowali się na przegląd w późniejszym terminie. Podczas kontroli specjaliści dokładnie sprawdzą stan wszystkich elementów, a ewentualne usterki i nieszczelności zostaną naprawione i usunięte. W  przypadku zagrzybienia układu, wszystkie elementy zostaną starannie wyczyszczone.

Oczywiście czyszczenia klimatyzacji możemy dokonać samodzielnie, na własną rękę. Nadmierne zawilgocenie parownika układu może doprowadzić do rozwoju grzybów, co z kolei wywoła np. reakcje alergiczną. Możliwy jest też nieprzyjemny zapach, wydostający się z naszej „klimy”. W takim przypadku należy dezynfekcja jest wręcz konieczna. Chcąc pozbyć się zanieczyszczeń, musimy użyć specjalnie przeznaczonych do tego preparatów (z  odpowiednim atestem). Po ustawieniu nawiewów na obieg wewnętrzny, włączamy klimatyzację i bardzo ostrożnie (aby nie uszkodzić np. radia) aplikujemy preparat. Po dziesięciu minutach możemy zebrać resztki piany i wyrzucić niepotrzebny już pojemnik po preparacie. Naturalnie wskazane jest dokładne przewietrzenie pojazdu. Trzeba również pamiętać o wymianie filtra przeciwpyłkowego.

Najnowsze wpisy

Od kiedy zimowe paliwo na stacjach?

Zimowe paliwo na stacjach jest ważne dla każdego kierowcy, który ma auto z silnikiem diesla (silnikiem wysokoprężnym). Chroni ...

Czy można holować samochód elektryczny?

Co zrobić z samochodem elektrycznym po wypadku, kolizji, unieruchomieniu, uszkodzeniu a także po całkowitym rozładowaniu baterii? Czy można ...

Czy można holować auto na drodze szybkiego ruchu?

Czy na drogach szybkiego ruchu można holować samochód? Czy na drodze ekspresowej można holować auto? Czy na autostradzie ...