Stabilizacja toru jazdy – wszystko, co musisz wiedzieć o systemie Electronic Stability Program ESP
Układ ESP w samochodzie zabezpiecza kierowcę przed wpadnięciem w poślizg, przede wszystkim podczas pokonywania zakrętów i łuków drogi. Stabilizacja toru jazdy korygowana jest automatycznie, bez konieczności ingerencji ze strony kierowcy. System ESP w samochodzie zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Jak działa stabilizacja toru jazdy?
Współczesne samochody są wyposażane w szereg systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy, a także zwiększenia komfortu. Niektóre z nich są mało przydatne i jedynie zwiększają stopień komplikacji auta, a także jego końcową cenę. Inne systemy z kolei są bardzo przydatne, albowiem są w stanie zrobić to, czego większość kierowców nie potrafiłaby zrobić samodzielnie – czyli bezpiecznie skorygować tor jazdy, aby auto nie wpadło w poślizg. Takim, bardzo przydatnym rozwiązaniem, stosowanym we współczesnych samochodach, jest system stabilizacji toru jazdy ESP.
Układ ESP w samochodzie – nadrzędny nad pozostałymi systemami bezpieczeństwa aktywnego
We współczesnych samochodach stosuje się trzy podstawowe układy bezpieczeństwa. To ABS, ASR i ESP. W samochodach, w których są wszystkie trzy systemy, sterownik ESP pełni funkcję nadrzędną nad pozostałymi.
Przeczytaj również: ABS, ASR i ESP – co to znaczy i dlaczego jest takie ważne?
Układ ESP w samochodzie – jak jest zbudowany?
Zacznijmy od nazwy: co oznacza skrót ESP w samochodzie? ESP – Electronic Stability Program, czyli elektroniczny system stabilizacji toru jazdy.
Do czego służy system ESP w samochodzie? Do ochrony przed poślizgiem, przede wszystkim podczas jazdy po łukach i zakrętach. Dzięki niemu możliwa jest automatyczna kontrola toru jazdy, bez konieczności ingerencji ze strony kierowcy.
Jak zbudowany jest układ stabilizacji toru jazdy ESP? Składa się on z:
• Sterownika elektronicznego, zamontowanego pod maską samochodu;
• Przewodów i magistrali, prowadzących do czujników;
• Czujników własnych i współdzielonych z innymi systemami. To między innymi: czujniki prędkości obrotowej kół (czujniki ABS), czujnik położenia koła kierownicy, czujnik żyroskopowy (położenie auta), czujnik przyspieszenia, czujnik prędkości w skrzyni biegów, czujnik pedału gazu itd.
• Pompy hydraulicznej (modulatora hydraulicznego), wmontowanej w układ hamulcowy samochodu.
System stabilizacji toru jazdy ESP w samochodzie – jak działa?
Sterownik systemu ESP przez cały czas zbiera dane z szeregu czujników a następnie je przetwarza. Na podstawie określonych algorytmów (programów elektronicznych) działa automatycznie, w razie wykrycia poślizgu. Jak działa stabilizacja toru jazdy poprzez system ESP w samochodzie? Po wykryciu poślizgu albo uślizgu, ESP przekazuje sygnał do modulatora hydraulicznego, wmontowanego w układ hamulcowy. ESP przyhamowuje odpowiednie koło w aucie. Zazwyczaj jest to koło przeciwstawne do tego, które ma uślizg. Działanie ESP powoduje wytworzenie momentu przeciwstawiającemu się obrotowi auta, przez co następuje stabilizacja toru jazdy. Auto nie wpada w poślizg nadsterowny albo podsterowny. ESP wykorzystuje standardowy układ hamulcowy – przyhamowuje koło, kierując (za pomocą pompy hydraulicznej) płyn hamulcowy do konkretnego koła.
Stabilizator toru jazdy ESP działa niezależnie od woli kierowcy. ESP może korygować moc silnika, dzięki temu, że sygnał z pedału gazu do silnika jest przekazywany elektronicznie (poprzez czujnik położenia pedału gazu). „Wskazania” ESP dotyczące mocy silnika są ważniejsze, od siły nacisku, generowanej przez kierowcę.
ESP nie zastąpi ostrożności ani stanu technicznego auta. ESP nie uratuje kierowcy, który jedzie bez wyobraźni, z bardzo dużą prędkością. ESP nie zadziała we właściwy sposób, jeśli w samochodzie są stare opony i niesprawny układ hamulcowy.
Awaria systemu stabilizacji toru jazdy ESP – jak naprawić?
Co oznacza awaria systemu stabilizacji toru jazdy ESP? Usterka stabilizacji toru jazdy oznacza, że samochód jest mniej bezpieczny. System nie uchroni kierowcy przed poślizgiem. Przez to awaria stabilizacji toru jazdy ESP jest niebezpieczna.
Jak objawia się awaria stabilizacji toru jazdy ESP? Na desce rozdzielczej samochodu zapala się kontrolka ostrzegawcza. Na ekranie komputera pokładowego może być wyświetlany komunikat ostrzegawczy. Błąd zapisywany jest w pamięci sterownika systemu OBD2 (On Board Diagnostic) i trzeba go odczytać za pomocą urządzenia do diagnostyki.
Jak naprawić układ ESP? Powodem awarii mogą być uszkodzone, albo zanieczyszczone czujniki.
• Należy podłączyć urządzenie diagnostyczne do gniazda OBD2 i odczytać zapisane kody błędów. Powinny one wskazać, który czujnik jest odpowiedzialny za awarię.
• Następnie należy sprawdzić stan przewodów prowadzących do czujnika i sam czujnik.
• Czujników się nie naprawia (wyjątkiem są czujniki prędkości obrotowej ABS, które można oczyścić z zewnątrz) tylko wymienia na nowe.
• Po wymianie czujnika należy skalibrować układ ESP.
• Pozostaje tylko usunięcie błędu z pamięci sterownika i sprawdzenie działania systemu w praktyce.
Przeczytaj również: Kiedy wymienić tarcze hamulcowe i jak sprawdzić ich zużycie? Pamiętaj, sprawne tarcze hamulcowe mają wpływ na właściwe działanie ESP
Awaria stabilizacji toru jazdy ESP? Odwiedź IRMAR!
Awaria układu ESP obniża bezpieczeństwo jazdy, dlatego warto ją jak najszybciej usunąć. Jeśli mieszkasz w Krakowie albo okolicach – odwiedź Irmar. W naszym warsztacie mamy profesjonalny sprzęt do diagnostyki komputerowej. Sprawdzimy szybko, który czujnik niedomaga. Skontrolujemy go i jeśli będzie trzeba, wymienimy. W naszym warsztacie możesz nie tylko naprawiać, ale i serwisować auto. Pamiętaj, że ABS, ASR i ESP do właściwego działania wymagają sprawnego układu hamulcowego i dobrych opon. W naszym warsztacie wymienisz klocki hamulcowe, tarcze hamulcowe, płyn hamulcowy i opony.