Kompresor w samochodzie – co to jest i jak działa?

Turbocharged vs Supercharged - czym różni się silnik z turbosprężarką od tego z kompresorem?

Jak działa kompresor w aucie? Kompresor w samochodzie ma za zadanie doładowanie silnika, dzięki czemu jednostka napędowa ma większą moc i mniej spala. Kompresor w aucie nie jest tak popularnym rozwiązaniem jak turbosprężarka. Niemniej jednak można go znaleźć także we współczesnych samochodach. Jak działa kompresor w samochodzie?

Kompresor do samochodu zwany jest często także sprężarką mechaniczną. Kompresor do auta można też zamontować, choć nie jest to operacja prosta i obecnie, w większości przypadków, bardzo rzadko stosowana. O wiele popularniejsze są turbosprężarki. Czy są jednak lepsze? To już zależy od ceny użytkowników.

H2 Do czego służy kompresor w samochodzie?

Kompresor w samochodzie jest stosowany w celu sprężenia powietrza i zwiększenia ilości powietrza, kierowanego do cylindrów. Co daje kompresor w samochodzie? Dzięki większej ilości powietrza, kierowanego do komór spalania, kompresor zwiększa moc silnika i równocześnie wpływa na mniejsze zużycie paliwa (silnik może pracować na uboższej mieszance).

Kompresor – ile daje mocy? Można to policzyć. Zazwyczaj stosuje się takie wyliczenie: sprężarka mechaniczna (kompresor) potrzebuje 0,5 KM z silnika, żeby móc wygenerować 2 KM mocy. Jednak wydajność kompresora nie jest zbyt duża – nie uda się zwiększyć mocy silnika o wiele procent.

Kompresory samochodowe stosowano w limuzynach z dużymi silnikami (np. Mercedesach, Jaguarach i Land Roverach) oraz w małolitrażowych silnikach turbodoładowanych. Przykładem może być 2-cylindrowy silnik Twin Air Fiata, w którym zastosowano równocześnie kompresor i turbosprężarkę. Podobne rozwiązanie stosowano w 1.4 Twincharger koncernu VAG.

Przeczytaj również: Problemy z rozrusznikiem

H2 Kompresor w samochodzie – jak działa?

Diesel z kompresorem i kompresor do benzyny (do silnika benzynowego) mają taką samą budowę i działają tak samo.

  • Kompresor jest montowany przy silniku. Ma metalową obudowę. Doprowadza się do niego przewód dolotowy.
  • We wnętrzu kompresora znajdują się dwa wałki, mające formę przypominającą śrubę. Ich zadaniem jest tłoczenie i sprężanie powietrza, kierowanego do cylindrów.
  • Wałki kompresora są napędzane przez napęd rozrządu (pasek rozrządu albo łańcuch rozrządu) albo bezpośrednio przez wał korbowy, za pośrednictwem przekładni zębatej.
  • Stosuje się sprzęgła, aby móc włączać lub wyłączać doładowanie, w zależności od potrzeb (prędkości obrotowej silnika, obciążenia itd.).
  • Kompresor wykonany jest z części metalowych i uszczelnień.
  • Kompresor do samochodu osobowego jest smarowany olejem silnikowym.

H2 Co jest lepsze – kompresor czy turbosprężarka?

Jeśli spojrzymy na decyzje producentów samochodów to wygrywa turbosprężarka. Generuje większą moc, można ją łatwiej zamontować (przy kolektorze wydechowym, z tyłu silnika), można nią łatwiej sterować. Do tego turbosprężarka jest napędzana przez spaliny z układu wydechowego. Dzięki temu nie obciąża silnika podczas pracy.

Z kolei największą zaletą kompresora jest to, że jest o wiele trwalszy, niż turbosprężarka. Dzieje się to między innymi dlatego, że nie jest narażony na tak wysokie temperatury, jak turbo.
Samochody z kompresorem są też pozbawione zjawiska turbodziury, albowiem kompresor zapewnia przyrost mocy już przy rozpędzaniu z niskich obrotów. W przypadku turbiny trzeba czekać, aż osiągnie ona odpowiednią prędkość obrotową. Trzeba też pamiętać, że w przypadku turbosprężarki konieczne jest też stosowanie intercoolera, chłodnicy powietrza doładowanego. To dodatkowe koszty i dodatkowa ilość miejsca. Ale… Równocześnie schłodzone powietrze, kierowane do silnika, dodaje więcej mocy.

H2 Jak dbać o kompresor w samochodzie?

Auta z kompresorem nie wymagają specjalnych zabiegów serwisowych.
Trzeba pamiętać o tym, aby regularnie wymieniać filtr powietrza, regularnie wymieniać olej silnikowy, utrzymywać odpowiedni poziom oleju w silniku i stosować olej o odpowiedniej specyfikacji.

H2 Jak zamontować kompresor do silnika benzynowego lub diesla?

Często na forach internetowych pojawiają się pytania o samochód z kompresorem. Są kierowcy, którzy chcą poprawić moc silnika i jednym z pomysłów jest kompresor do auta. Tuning tego rodzaju cieszy się dość dużą popularnością.
Czy jednak warto?

Jak zamontować kompresor w samochodzie? Trzeba znaleźć sporo miejsca pod maską. Może być trudno. Trzeba pomyśleć, w jaki sposób kompresor będzie napędzany. Zatem auto z kompresorem musi mieć odpowiednio zmodyfikowany silnik. Trzeba znaleźć sposób, aby przenosić na kompresor napęd z wału korbowego, albo z napędu rozrządu.

Trzeba pamiętać, że mały kompresor jest mało efektywny (ze względu na straty mocy – pamiętamy – zabiera 0,5 KM z silnika, żeby dodać 2KM). Dużego z kolei nie sposób zamontować pod maską.
Kompresor najlepiej sprawdza się przy silnikach o dużej pojemności (1,8 – 3 litry), a te już niestety, wychodzą z mody w Europie.

Przeczytaj również: Jak walczyć z korozją na karoserii auta?

H2 Chcesz naprawić kompresor albo zamontować kompresor do auta? Odwiedź IRMAR

Jeśli w Twoim samochodzie znajduje się kompresor i nie działa we właściwy sposób – odwiedź nasz warsztat w Krakowie. Przeprowadzimy diagnostykę i sprawdzimy, co jest powodem problemu.
Jeśli chcesz doposażyć auto w kompresor, aby zwiększyć jego moc – zajrzyj do IRMAR. Sprawdzimy możliwe rozwiązania pod kątem silnika w Twoim aucie. Zapraszamy!

Najnowsze wpisy

Od kiedy zimowe paliwo na stacjach?

Zimowe paliwo na stacjach jest ważne dla każdego kierowcy, który ma auto z silnikiem diesla (silnikiem wysokoprężnym). Chroni ...

Czy można holować samochód elektryczny?

Co zrobić z samochodem elektrycznym po wypadku, kolizji, unieruchomieniu, uszkodzeniu a także po całkowitym rozładowaniu baterii? Czy można ...

Czy można holować auto na drodze szybkiego ruchu?

Czy na drogach szybkiego ruchu można holować samochód? Czy na drodze ekspresowej można holować auto? Czy na autostradzie ...