Wymiana tulei wahacza krok po kroku
Jak wymienić tuleje wahacza, które uległy uszkodzeniu? Ile trwa wymiana tulei, ile czasu trwa wymiana wahacza z tulejami?
Tuleja metalowo – gumowa – podstawowe informacje
Tuleje metalowo – gumowe (zwane popularnie silent blockami) to części składowe wahaczy. Czym są wahacze? To podstawowe części zawieszenia każdego auta, odpowiedzialne za prowadzenie kół samochodu. Stosuje się je na przedniej i na tylnej osi auta. Mają one różny kształt, który jest podobny do liter I, Y i U. W przypadku kształtu I – w wahaczu znajduje się jedna tuleja wahacza. W przypadku kształtu Y i U – po dwie.
Jak zbudowana jest tuleja metalowo – gumowa? Składa się ona z dwóch tulei metalowych – o mniejszej i większej średnicy. Tuleja metalowa o mniejszej średnicy umieszczona jest w środku (centralnie) tulei o większej średnicy. Obie tuleje są połączone na stałe za pomocą specjalnej mieszanki gumowej.
Tuleje metalowo-gumowe są wprasowane w specjalne otwory w wahaczach. Do czego służą? Do zamocowania wahacza do płyty podłogowej (w przypadku nadwozia samonośnego) albo do ramy auta.
Przeczytaj również: Co to jest zawieszenie samochodowe? Jak działa?
Czy wymiana tulei w wahaczu jest możliwa?
To wszystko zależy od rodzaju wahacza. W większości wahaczy można wymienić tuleje metalowe – gumowe za pomocą specjalnej prasy hydraulicznej. Są jednak modele, gdzie tego nie można zrobić. W takim przypadku trzeba zamontować kompletny, nowy wahacz.
Jest też inny powód – same tuleje są bardzo tanie, jednak koszt ich wymiany (z zastosowaniem prasy hydraulicznej) jest wysoki. Dlatego przed zdecydowaniem się na wymianę tulei sprawdź cenę kompletnego wahacza. Być może zakup nowego wahacza będzie bardziej opłacalny od jego naprawy (czyli montażu w nim nowych tulei).
Jak rozpoznać, że tuleje wymagają wymiany?
Jeśli Twoje auto coraz gorzej się prowadzi, co chwilę musisz korygować tor jego jazdy, a dodatkowo, z zawieszenia dochodzą stuki, odwiedź dobry warsztat, albo Stację Kontroli Pojazdów. Diagnosta albo mechanik precyzyjnie ustalą przyczynę awarii. Mogą nią być uszkodzone tuleje.
Tuleje wahacza – co ile wymiana?
Żywotność tulei wahacza jest zależna od jakości części, stanu całego zawieszenia auta, odpowiedniego ustawienia geometrii i od sposobu jazdy autem. Jeśli kierowca często jeździ po drogach niskiej jakości, tuleje szybko ulegną uszkodzeniu.
Przyjmuje się, że oryginalne części OEM (na pierwszy montaż) mogą pracować bezawaryjnie od 150 do 200 tys. kilometrów, jeśli auto nie jest często eksploatowane na dziurawych drogach. Czasami wytrzymują dłużej.
Użyte do naprawy najtańsze zamienniki mogą wymagać wymiany już po 20 – 40 tys. kilometrów przebiegu, ze względu na niską jakość zastosowanej gumy.
Jak wymienić tuleje wahacza? Wymiana krok po kroku
Czy tuleje wahacza wymienia się parami? Teoretycznie, powinno się tak zrobić. Jednak jeśli zdecydujesz się tylko na wymianę tulei w jednym wahaczu, mechanik też wykona taką czynność.
Czy po wymianie tulei wahacza trzeba ustawiać zbieżność? Tak, po każdej ingerencji w zawieszenie auta trzeba sprawdzić i w razie potrzeby skorygować ustawienie geometrii kół, w tym zbieżności.
Ile czasu trwa wymiana wahacza? Dobry mechanik zrobi to w niecałą godzinę.
Ile czasu trwa wymiana tulei metalowo-gumowych? W większości przypadków mechanik nie ma swojej prasy hydraulicznej. On jedynie demontuje wahacz a następnie odwozi go do specjalistycznej firmy, świadczącej usługi między innymi dla warsztatów. W takiej firmie operator prasy hydraulicznej wypycha stare tuleje z wahacza i w ich miejsce wprasowuje nowe.
Z tego powodu wymiana tulei metalowo-gumowych może trwać od kilku godzin do dwóch dni, w zależności od czasu oczekiwania.
Jak przebiega wymiana tulei (silentbloków) w zawieszeniu?
- Mechanicy luzują śruby mocujące koła i unoszą samochód.
- Następnie demontowane są koła, a potem demontowane są zaciski hamulcowe (wymiana tulei wahacza tył) a w przypadku przedniej osi także rozpinane są elementy układu kierowniczego.
- Po uzyskaniu dostępu do wahacza, mechanik rozpina sworzeń wahacza, a następnie demontuje cały wahacz.
- Wahacz trafia do specjalistycznego warsztatu, gdzie operator prasy dokonuje wymiany tulei.
- Wahacz trafia z powrotem do warsztatu, gdzie jest montowany, a po nim wszystkie pozostałe elementy auta.
- Na koniec ustawiana jest geometria kół.
Wymiana tulei wahacza to czynność bardzo ważna, albowiem mająca bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy samochodem. Nie zaniedbuj tej czynności naprawczej, jeśli zauważysz objawy uszkodzonych tulei metalowo gumowych w swoim aucie. Jak najszybciej znajdź dobry warsztat w swojej okolicy.
Jeśli mieszkasz w Krakowie lub okolicach – zapraszamy do warsztatu Irmar. Nasi specjaliści doskonale poradzą sobie z każdą awarią zawieszenia. Ustawiamy również geometrię.
Wymiana i regulacje układu zawieszenia w Krakowie – tylko w Irmar!