Zadbaj o ciśnienie w oponach swojego samochodu!

pomiar-cisnienia-w-oponach

Odpowiednie ciśnienie w oponach samochodowych to rzecz, która ma wpływ na bezpieczeństwo, komfort jazdy a także trwałość opon. Z naszego tekstu dowiesz się, jak sprawdzić ciśnienie w kole samochodowym, dlaczego ciśnienie w oponach jest niezwykle ważne i gdzie znaleźć informacje o tym, jakie ciśnienie powinno być stosowane w oponach Twojego auta.

Współczesne samochody wyposażone są w bezdętkowe opony pneumatyczne. Aby opony mogły odpowiednio spełniać swoje zadanie, w ich wnętrzu musi być odpowiednie ciśnienie. W niektórych autach premium montowane są opony typu run flat. To ogumienie, które umożliwia jazdę nawet po całkowitej utracie ciśnienia wewnątrz opony. Ale uwaga – taka jazda możliwa jest tylko przez kilkadziesiąt kilometrów i z ograniczoną prędkością, do 70 km/h, Czyli jest to rozwiązanie, które pozwala bezpiecznie dojechać do warsztatu, aby wymienić oponę na nową. Tak, na nową, albowiem w większości przypadków opon typu run flat się nie naprawia. Opony te są drogie, bo wyposażone są we wzmocnione ścianki boczne, które są w stanie utrzymać ciężar auta przy zerowym ciśnieniu.

Przeczytaj również: Typowe oznaczenia opon

Jak sprawdzić ciśnienie w kole samochodowym?

Jak sprawdzić jakie jest ciśnienie w oponie samochodowej? Musisz to robić regularnie. W jaki sposób?

  •  Jeśli Twoje auto ma system TPMS bezpośredni, z nadajnikami w wentylach, na desce rozdzielczej Twojego auta albo na ekranie komputera pokładowego wyświetla się wartość ciśnienia w każdym kole pojazdu.
  • Ciśnienie możesz sprawdzić za pomocą ciśnieniomierza. Za kilka złotych kupisz ciśnieniomierz analogowy, ale lepszy jest nieco droższy elektroniczny.
  • Ciśnieniomierz jest stałym elementem wyposażenia pompki albo kompresora. Takie urządzenie zawsze powinno być w Twoim aucie.

Dlaczego właściwe ciśnienie w kołach samochodu jest tak ważne?

Właściwe ciśnienie w kole samochodowym na wpływ na szereg czynników.

  • Prawidłowe ciśnienie w kołach samochodu wpływa na kierowalność i sterowalność auta, drogę hamowania, szybkość reakcji na ruchy kierownicą.
  • Prawidłowe ciśnienie w kołach umożliwia właściwe działanie aktywnych systemów bezpieczeństwa, jak ABS, ASR czy ESP.
  • Odpowiednie ciśnienie w kołach samochodu osobowego chroni oponę przed przegrzaniem i zniszczeniem. Zbyt niskie ciśnienie powoduje przyspieszone zużycie bocznych części bieżnika, powoduje przegrzewanie opony (może to doprowadzić do jej wystrzału w trakcie jazdy), a w ostateczności może doprowadzić nawet to pocięcia opony przez rant felgi, bezpowrotne uszkodzenie opony i zniszczenie felgi
  • Prawidłowe ciśnienie opon w samochodzie wpływa na komfort jazdy (opony też amortyzują nierówności), jak również chroni opony przed uszkodzeniami.

Pamiętaj o tym, że zbyt niskie ciśnienie jest bardzo groźne. Ale opon nie można też „przeładować”. Zbyt wysokie ciśnienie w oponach sprawia, że zmniejsza się powierzchnia styku opony z nawierzchnią drogi (co też wpływa negatywnie na bezpieczeństwo), a poza tym bardzo szybko dochodzi do uszkodzenia środkowej części bieżnika.

Gdzie mam sprawdzić, jakie ciśnienie w oponach samochodowych powinienem/powinnam utrzymywać?

Producent każdego samochodu ustala rozmiar ogumienia, jakie powinno być zamontowane w danym aucie. Zazwyczaj producent podaje rozmiary zalecane i opcjonalne. Poza rozmiarami, producent auta podaje również informacje o tym, jakie ciśnienie w oponach samochodu osobowego powinno być utrzymywane.
Gdzie znaleźć takie informacje?

  • Przede wszystkim w instrukcji samochodu. Należy znaleźć rozmiar opony, a potem maksymalne ciśnienie w oponach samochodowych, jakie zaleca producent.
  • Drugim źródłem informacji jest naklejka fabryczna. Producent samochodu może umieścić ją w kilku miejscach. Może to być wewnętrzna część schowka po stronie pasażera, wewnętrzna część klapki paliwa, okolice przedniego słupka.

Prawidłowe ciśnienie w oponach samochodu osobowego może być różne dla kół na przedniej i na tylnej osi. Ciśnienie w przednich oponach może być wyższe, niż w oponach tylnych. Z kolei ciśnienie w kołach zimowych (w oponach zimowych) nie różni się od ciśnienia w oponach letnich lub całorocznych.

Jakie ciśnienie w kołach samochodu? Przykładowe wartości dla różnych rozmiarów opon

Spójrzmy na przykładowe ciśnienie powietrza w oponach samochodowych dla popularnych rozmiarów opon samochodowych. To tylko przykład – precyzyjne wartości, do których musisz się stosować, podaje producent Twojego auta.

  • 185/65 R15 – jakie ciśnienie? Od 2,1 do 2,3 Bara na przedniej i od 1,9 do 2,9 Bara na tylnej osi.
  • 205/55 R16 – jakie ciśnienie? Od 2,2 do 2,5 Bara na przedniej i od 1,9 do 2,9 Bara na tylnej osi.
  • 215/55 R16 – jakie ciśnienie? Od 2,3 do 3,2 Bara na przedniej i od 2,2 do 3,2 Bara na tylnej osi.
  • 225/45 R17 – jakie ciśnienie? Od 2,1 do 2,4 Bara na przedniej i od 2,0 do 2,9 Bara na tylnej osi.

Właściwe ciśnienie opon w samochodzie osobowym jest niezwykle ważne dla Twojego bezpieczeństwa i dla bezpieczeństwa innych kierowców, pieszych i rowerzystów. Aby móc utrzymać właściwe ciśnienie w kolach samochodowych, opony w Twoim aucie muszą być szczelne. Jeśli widzisz jakiekolwiek problemy z ucieczką powietrza, jak najszybciej odwiedź warsztat wulkanizacyjny w swojej okolicy.
Jeśli jesteś z Krakowa lub okolic – napraw ogumienie w samochodzie w warsztacie Irmar. Nasi wulkanizatorzy mają najlepszy sprzęt i bardzo duże doświadczenie, dzięki czemu naprawią Twoje opony w kilka minut. Wulkanizacja w Krakowie – tylko w Irmar!

Najnowsze wpisy

Czy można holować samochód elektryczny?

Co zrobić z samochodem elektrycznym po wypadku, kolizji, unieruchomieniu, uszkodzeniu a także po całkowitym rozładowaniu baterii? Czy można ...

Czy można holować auto na drodze szybkiego ruchu?

Czy na drogach szybkiego ruchu można holować samochód? Czy na drodze ekspresowej można holować auto? Czy na autostradzie ...

Jak holować samochód z automatyczną skrzynią biegów?

Na naszych drogach jest coraz więcej samochodów z automatycznymi skrzyniami biegów. To standardowe skrzynie hydrauliczne, skrzynie dwusprzęgłowe DSG ...